Rundveehouderij

Nieuws 548 x bekeken

Aandeel eigen kaas in super daalt gestaag

Wageningen - Het marktaandeel van in Nederland geproduceerde kazen op de binnenlandse markt daalt gestaag.

Er komt steeds meer import op de markt en dan vooral in het goedkopere segment. Dit zei Bernard Veldhuyzen van kaashandelaar Zeijerveld op een bijeenkomst van het Genootschap voor de Melkkunde. De binnenlandse kaasmarkt is volgens cijfers van het Productschap Zuivel goed voor 319.000 ton kaasafzet. Daarvan gaat 189.000 ton rechtstreeks naar de consument, als blokken of plakken kaas. De overige 130.000 ton wordt eerst bewerkt (geraspt, gesmolten of verwerkt in kant- en klaarproducten en overige voedingsmiddelen). Vooral in het zelfbedieningsdeel van de supermarkten is het marktaandeel van met name Duitse en Poolse foliekazen groot en stevig groeiend.
Een manier om de groei van de afzet van goedkope buitenlandse kazen tegen te gaan is volgens Veldhuyzen het beter opdelen (segmenteren) van de kaasmarkt. Hij wil samen met supermarkten meer informatie verstrekken over de kaas die in het schap ligt, zodat de consument een gerichtere keuze kan maken. Er komt daarom een kaaswijzer, ondersteund door de website kaas.nl, voor achtergrondinformatie.
Veldhuyzen vindt het moeilijk om nu al te zeggen of de introductie van Gouda Holland en Edam Holland kazen, komend najaar, de verkoop van Nederlandse kazen in het binnenlandse supermarktschap zal versterken. Het maakt Nederlands product herkenbaarder, maar kan ook vragen oproepen bij de consument, meent hij.

Of registreer je om te kunnen reageren.