Rundveehouderij

Nieuws 1972 x bekeken

FrieslandCampina vecht voor Mona-toetje

Arnhem - FrieslandCampina geeft de bijzondere marktpositie van haar Monatoetjes niet zomaar prijs.

Daarom stond het bedrijf gisteren in hoger beroep opnieuw tegenover kleine zuivelaar De Natuurhoeve. Het doel van FrieslandCampina is om De Natuurhoeve te laten stoppen met het maken van puddinkjes met saus in ribbeltjesbakjes voor Albert Heijn, Lidl en andere supermarkten. Volgens het zuivelconcern maakt De Natuurhoeve inbreuk op de eigen kenmerken van haar toetje en lift het mee op het succes ervan. De Natuurhoeve ontkent dit en stelt dat een ribbeltjesvorm gewoon hoort bij pudding. Volgens haar is FrieslandCampina gewoon geen concurrentie meer gewend, al begon het Mona-toetje ooit zelf als namaak.

Over de kwestie verloor FrieslandCampina vorig jaar al een kort geding tegen De Natuurhoeve. De rechter in Utrecht bepaalde toen dat de ribbeltjesbekers geen product zijn waar alleen Campina aanspraak op mag maken. FrieslandCampina nam er geen genoegen mee en zocht het hogerop.

In Arnhem bleek echter ook dat Campina de ribbeltjesvorm nooit laten registreren bij het Benelux-merkenrechtbureau. Reden: het was onzeker of Campina dat ooit wel voor elkaar zou krijgen bij het Benelux-merkenbureau, zo vertelde raadsman Vos. Volgens hem echter gaat het om meer dan alleen de ribbeltjesbeker. De Natuurhoeve zou inbreuk maken op de totale uitstraling van het Mona-toetje. Dit leek moeilijk op de rechtbank over te brengen. De twijfel groeide toen Campina leek te willen ingaan op een voorstel tot een vergelijk. De Natuurhoeve zou het aantal ribbeltjes in haar bekers moeten beperken. De poging tot verzoening mislukte echter. Nu wachten beide partijen op een uitspraak van de rechter.

Of registreer je om te kunnen reageren.