Rundveehouderij

Nieuws 784 x bekeken

FrieslandCampina koopt meerderheidsbelang in Filippijns zuivelbedrijf

Amersfoort - FrieslandCampina heeft een meerderheidsbelang van bijna 70 procent verworven in het Filippijnse Alaska Milk Corporation. Dit heeft het bedrijf vrijdagmorgen bekendgemaakt.

Het betaalt daar omgerekend zo’n 230 miljoen euro voor. De Alaska Milk Corporation (AMC) is één van de grootste zuivelondernemingen van de Filippijnen. Het bedrijf is genoteerd op de Filippijnse effectenbeurs. FrieslandCampina had al een belang van ongeveer 8,1 procent in het bedrijf en breidt dit uit naar 68,9 procent. Dit gebeurt door de aankoop van 535,7 miljoen aandelen die eigendom zijn van de familie Uytengsu, de oprichters en meerderheidsaandeelhouders van AMC. Zij doet dit voor een bedrag van maximaal 24,00 Filippijnse peso (43 cent) per aandeel. FrieslandCampina zal ook een bod uitbrengen op de overige aandelen tegen dezelfde prijs. Op de beurs staan nog 276,7 miljoen aandelen genoteerd. Opkoop daarvan zal nog eens een bedrag van bijna 120 miljoen euro kosten. Daarmee zal met de hele transacties bijna 350 miljoen euro zijn gemoeid. FrieslandCampina wil dit betalen met behulp van kortlopende leningen.
De Alaska Milk Corporation bestaat sinds 1972 en verkoopt vooral geïmporteerde melkproducten op de Filippijnse markt. Een klein deel van de productie wordt geleverd door lokale boeren. Huidig topmanager Wilfred Steven Uytengsu zal als President en CEO leiding blijven geven aan het managementteam en aanblijven als directeur van AMC. Met de overname breidt FrieslandCampina haar markt uit met ongeveer 100 miljoen consumenten.
De transactie zal zorgen voor een versterking van de positie van FrieslandCampina in Azië, een strategische groeimarkt voor de zuivelmultinational. FrieslandCampina is al vertegenwoordigd in Thailand, Indonesië, Maleisië, China, Vietnam, India, Hongkong en Singapore. De wereldwijde jaaromzet van de divisie Consumer Products International van FrieslandCampina, dat ook produceert en verkoopt in het Midden-Oosten en Afrika (met name in Nigeria en omliggende landen), zal door deze overname groeien van ongeveer 2,5 miljard euro naar bijna 2,7 miljard euro. Ook krijgt de onderneming met deze overname een platform dat aansluit bij haar doelstelling in het kader van de strategie route2020.
Met een jaaromzet van ruim 200 miljoen euro heeft AMC zich ontwikkeld tot de belangrijkste speler in de Filippijnse melksector. De onderneming is altijd merkleider geweest in het segment vloeibare melk in blik en heeft een sterke en groeiende positie op het gebied van melkpoeder. Ook heeft AMC recent activiteiten ontwikkeld op het gebied van melkproducten met een hogere toegevoegde waarde, met name in het segment kant-en-klare melkproducten. Het bedrijf telt ongeveer 1.000 werknemers en heeft een en fabriek in San Pedro, Laguna.

Of registreer je om te kunnen reageren.