Rundveehouderij

Nieuws 778 x bekeken

FrieslandCampina gaat dichter bij klant zitten

Amersfoort - FrieslandCampina opent eind deze maand een nieuw regionaal hoofdkantoor in Singapore.

Hierdoor moeten managers van de groep consumentenproducten internationaal (CPI) dichter bij de afzet komen te zitten. De divisie CPI is nog altijd het bedrijfsonderdeel dat het grootste deel van de winst binnenhaalt, ook al streefde de groep ingrediënten in 2011 CPI voorbij als het gaat om winstgroei. CPI behaalde vorig jaar een omzet van bijna 2,5 miljard euro en een bedrijfsresultaat van 353 miljoen. Van genoemde omzet werd in 2011 al meer dan 60 procent, ofwel ruim 1,5 miljard euro, behaald in Azië. Dat percentage lijkt de komende jaren alleen nog maar te kunnen groeien.

FrieslandCampina is druk bezig de Filipijnse Alaska Milk Corporation (AMC) binnen boord te halen. Daarmee neemt niet alleen de omzet toe, FrieslandCampina bereikt zo ook meer markten in de regio. De onderneming is actief in Indonesië, Vietnam, Thailand, Maleisië, Singapore, Hongkong en China. Ook in dit laatste land breidde FrieslandCampina de verkoopactiviteiten vorig jaar uit.

De benodigde melk om op deze markten te verkopen, betrekt FrieslandCampina voor een klein deel van lokale boeren. Een ander deel van de melk wordt van het Nieuw-Zeelandse Fonterra gekocht. Daarnaast wordt een deel Nederlandse melk(poeder) gebruikt. Nadeel van het laatste zijn de relatief hoge transportkosten.

CPI is naast Azië ook actief in Afrika en het Midden-Oosten.

Of registreer je om te kunnen reageren.