Rundveehouderij

Nieuws 209 x bekeken

Europese zuivel wil collectieve promotie

Brussel – De Europese zuivelindustrie hoopt dat zij dit jaar de handen op elkaar krijgt voor een collectieve promotiecampagne. De noemer daarvan is: Melk, voedzaam van nature. Voor de start wordt gemikt op 50 procent Europese cofinanciering.

Vorig jaar werd een verzoek om subsidie op administratieve gronden afgewezen. De hoop is dat de Commissie dit jaar toeschietelijker is. Voorzitter Werner Buck van de European Dairy Association (EDA) meent dat de Europese Commissie sympathiek staat tegenover het plan van een collectieve promotiecampagne.
Hoeveel subsidie nodig is voor de campagne, is nog niet bekend.
Voor de campagne is het European Milk Forum (EMF) opgericht. In dit forum zitten de zuivelorganisaties uit zeven landen: België, Denemarken, Frankrijk, Ierland, Nederland, Noord-Ierland, Oostenrijk. De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) levert een vice-voorzitter.
Doel van de promotiecampagne is om de zuivelconsumptie in Europa op peil te houden en zo mogelijk te versterken.
Om de boodschap over te doen komen, worden niet alleen consumenten benaderd, maar wordt er ook op gemikt de boodschap beter voor het voetlicht te krijgen via diëtisten en de verhalen van wetenschappers.
Het EMF en de bij haar aangesloten zuivelorganisaties zijn nog bezig een voorstel te schrijven voor de Europese Commissie. Dus nog niet alle details van de campagne zijn bekend. In eerste instantie wordt gemikt op een driejarige promotiecampagne.

Of registreer je om te kunnen reageren.