Rundveehouderij

Nieuws 464 x bekeken

Winst Dairy Crest daalt door hogere melkprijs

Londen – Het Britse zuivelbedrijf Dairy Crest heeft de aangepaste winst in de eerste helft van het lopende boekjaar met 16 procent zien teruglopen tot bijna 23,7 miljoen euro. Dat is voor een groot deel te wijten aan de hogere melkprijs die ook Dairy Crest aan zijn melkveehouders moet betalen.

''Wij steunen onze melkleveranciers in deze moeilijke tijden'', aldus topman Mark Allen. Daarnaast moet Dairy Crest meer uitgeven aan reclame voor zijn vier grote kaas-, boter- en zuivelmerken. Dat leidde ertoe dat de verkopen van die producten 11 procent hoger zijn uitgekomen. De groepsomzet is echter in het half jaar tot eind september met 7 procent gedaald naar 853 miljoen euro doordat Dairy Crest zich steeds meer terug trekt uit het middensegment van de in Groot-Brittannië belangrijke markt voor verse melk.

De cijfers van het Franse toetjesmerk St Hubert, dat Dairy Crest eerder dit jaar heeft afgestoten, zijn daarbij niet meer meegeteld. De onderneming is er, mede door de opbrengst van die verkoop, in geslaagd de schuldenlast met bijna 80 procent terug te brengen tot 94 miljoen euro. Bovendien maakte Dairy Crest ook een boekwinst van 59 miljoen op de verkoop van St Hubert.

Of registreer je om te kunnen reageren.