Rundveehouderij

Nieuws 2130 x bekeken 4 reacties

Unilever lobbyt voor minimum welzijnseis koeien

Rotterdam - Unilever's ijs-dochter Ben & Jerry's wil dat er Europese normen komen voor de leefomstandigheden van melkkoeien. Dit blijkt uit een persbericht van Ben & Jerry's, dat is uitgegeven op dierendag, donderdag. Aanleiding is volgens Ben & Jerry's dat er voor varkens en kippen wel minimumnormen bestaan voor het welzijn van de dieren, maar voor koeien niet.

De ijsmaker roept het Europees Parlement op om actie te ondernemen en vraagt consumenten/burgers op om handtekeningen te verzamelen. De campagne wordt gevoerd in samenwerking met dierenrechtenorganisaties WSPA en Compassion in World Farming. Ook coöperatie Cono, dat melk levert voor Ben & Jerry's ijs, steunt de campagne.

Duurzaamheidsmanager Catharinus Wierda van Cono licht die steun toe. "Wij staan achter de doelen. Met name het op een hoger niveau brengen van het dierenwelzijn. Daarmee houdt het voor ons echter ook op. We willen een beter welzijn, maar spreken ons niet uit over zaken als concrete welzijnsnormen voor melkvee."

Reclamebureau Misspublicity, dat de campagne in Nederland steunt, heeft de actie voor 'meer blije koeien in Europa'  niets te maken met de zwakke indruk die het Caring Dairy-programma onlangs maakte in een tv-uitzending. Het bleek daar moeilijk om concrete doelen te noemen voor Caring Dairy-boeren. Minimum-welzijnseisen voor melkvee zouden die situatie kunnen veranderen.

Laatste reacties

  • Flyinghollander

    Vreemde actie, Unilever kan toch eisen waar hun melk aan verdoet en daar een prijs aanhangen? U vraagt wij leveren, zo werkt.

  • joannes

    Unilever profileert zich als een marketing onderneming die vooral prime producten aanbiedt. Nu met zo´n aktie profileren ze zich weer in die groep en creeëren op een goedkope manier landelijke publiciteit waarmee zij zich willen associeren! Zolang ze niet specifiek zijn behoeven ze ook geen controle organisatie op te zetten en de prime prijs voor grondstoffen te betalen.

  • wzandbergen1

    Bij Unilever weten ze het ook wel dat als ze eisen stellen ook moeten controleren.
    Dat gaat geld kosten, maar dat willen ze niet. Wie draait daar dan voor op? Unilever in ieder geval niet. De consument? Niet, anders lopen ze naar de concurent. Of het ook voor de koeien iets opleveren zal?????????????????? En de boer..............Bij Unilever worden geen minimum eisen uitgesproken, daardoor is er ook geen reden voor de boer om wat dan ook te veranderen.

  • joannes

    Ik heb ooit iemand eens horen zeggen: ¨wanneer je het beter doet dan de norm ben je een dief van jezelf ¨ Het gaat dus om ¨de norm¨ en wie die stelt. Alleen wanneer je in staat bent, als producent, de moeite boven de norm te verwaarden is het de extra inspanning/kosten economisch waard. De norm wordt gestelt door, in het verleden, de afnemers, de verwerkers. Maar deze groep is verwart de laatste tijd. Zij worden beinvloed door de aktiegroepen en daarmee de politiek. En daar wil Unilever de controlekosten leggen. Zodra de politiek middels, bouw en dierrechten vergunningen, de minimum dierwelzijns eis in brengt heeft Unilever zijn product en zijn de kosten voor controle bij de sector en de overheid. Unilever wil zich blijkbaar niet uniek gaan onderscheiden. De ervaringen met bv Ben & Jerry zijn onvoldoende om er een compagny wide project van te maken. Er zijn te weinig consumenten die ervoor willen betalen.

Of registreer je om te kunnen reageren.