Boerderij op Maat
Een uniek dashboard
afgestemd op uw bedrijf
Bekijk uw dashboard >

Nieuws

Genetisch gemanipuleerde koe geeft allergievrije melk

3 1022 Rundveehouderij

Auckland – Wetenschappers in Nieuw-Zeeland zijn er in geslaagd om door genetische manipulatie een koe te fokken die melk produceert met aanzienlijk minder beta-lactoglobuline (BLG).
001_boerderij-image-1078251.jpeg

Deze wei-proteïne is vaak de oorzaak van allergische reacties van kinderen op melk. In ontwikkelde landen is 2 tot 3 procent van de kinderen allergisch voor koemelk. BLG zit niet in humane borstvoeding.

De wetenschappers verbonden aan onderzoeksinstituut AgResearch publiceerden hun onderzoeksresultaten in het gerenommeerde Amerikaanse tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences. In de melk van de genetisch gemanipuleerde (RNA-interferentie) koe Daisy is geen BLG aangetoond. Onverwacht bevatte de melk twee keer zoveel caseïne-eiwitten dan normaal.

Opvallend is dat Daisy is geboren zonder staart. Het is nog onduidelijk of dit met de genetische manipulatie te maken heeft.

De melkproductie bij Daisey is om onderzoeksvertraging te beperken hormonaal opgestart. De bedoeling is om de koe nu af te laten kalven en de melk van een normale lactatie te onderzoeken.

De Nieuw-Zeelanders zijn, vanwege etische aspecten, niet onverdeeld blij met het onderzoek. Gevreesd wordt voor de reputatie van de Nieuw-Zeelandse melk.

door Jan Willem Veldman