Rundveehouderij

Nieuws 7446 x bekeken 25 reacties

Boer waarschuwt leden tegen overstap naar A-ware

Amersfoort - Voorzitter Piet Boer van coöperatie FrieslandCampina is naar eigen zeggen niet bang voor het gevaar dat veel melkveehouders na 2014 overstappen naar A-ware. Toch waarschuwt hij leden voor zo'n stap. Hij doet dat in LTO-ledenblad Nieuwe Oogst.

"Besef goed wat je hebt en kijk uit voor emotionele keuzes", geeft Boer de twijfelaars mee. De coöperatievoorzitter geeft als zijn mening dat A-ware aanzienlijk minder dan duizend melkveehouders zal contracteren. Boer vertelt er niet bij hoe groot hij denkt dat die melkveehouders zullen zijn.

De nieuwe fabriek van A-ware zal volgens Boer vanaf 2014 een negatief effect hebben op de kaasprijs. Hij motiveert dat niet nader, maar gaat ervan uit dat A-ware de kaas tegen een lagere prijs zal verkopen dan FrieslandCampina.

Laatste reacties

  • Mozes

    Sommige veehouders denken dat de komst van A ware goed is voor de melkprijs. Meer melkkopers betekend meer keuze voor de boeren om melk te leveren dus een hogere melkprijs. Dit is een fundamentele denkfout. De melkprijs wordt niet bepaalt door concurrentie aan de inkoop kant maar door concurrentie aan de verkoop kant. Meer concurrentie aan de verkoop kant betekend een lagere melkprijs.

  • debieuw

    Mozes,
    jij denkt als een bang lammetje dat zich gewillig naar de slachtbank laat l(ij)den !
    Neem zelf het initiatief en laat je niet bang maken.

  • politiek

    Voorzitter Pier Boer van Friesland Campina moet eerst maar eens zorgen dat zijn melk bij de Nederlandse supers duurder wordt als het water daar. Indien je zorgt dat je melk een gewillig duurzaam , veilig product wordt zal het waarschijnlijk ook duurder kunnen worden als water bij de super.

  • jan1966

    Het zou goed zijn als er flink wat grote veehouders overstappen naar A-ware, dat zou de blijvende veehouders een minder arrogant Frica opleveren die niet iedere keer met nieuwe betuttelende maatregelen worden geconfronteerd.

  • leo,s vriend

    Politiek,moedig streven en ik wenste dat je droom uit zou komen maar daar gaat de retail NOOIT mee akkoord.ze zullen alles doen om dat te voorkomen.

  • politiek

    mts.menkhorst1. Je moet BEIDEN willen. Dus zowel FrieslandCampina in dit voorbeeld als AH . Zeer beslist ben ik het NIET met je eens dat de retail niet accoord zouden gaan. Ik denk dat die staan te wachten of te trappelen op een handrijking vanuit de melkveehouderijsector. Vergeet niet , om nog een voorbeeld te noemen , dat speciaal bieren zeer aanzienlijk in markt veroverd hebben. Dit ten koste van de gewone bieren , ook de ,,betere,, merken dus. Niet alleen zijn ze duurder , maar ze hebben uitstraling, imago, exclusieviteit. Ze verdringen de markt van de ,,gewone ,, bieren ondanks dat ze duurder zijn. Misschien is het goed als de ,, koeienboeren,, eens gaan kijken in de supermarkt hoe de ,,eigen,, producten gepresenteerd en vermarkt worden. Staan ze bij het honden en kattenvoer of bij de speciaalbieren !! . ?? .

  • agratax2

    Boer gaat er van uit dat een lagere kaas prijs betekent een >lagere< melkprijs. Is dit waar? Als a-ware een aanzienlijk goedkopere verwerking en marketing heeft dan FC kan de melkprijs wel eens hoger uitvallen. In dit licht bezien, doet Boer zijn uitspraak uit angst voor het verdwijnen van melk uit de FC tanks en daardoor stijgende verwerkingskosten per kg eindproduct. Misschien zou hij er beter aan doen FC eens tegen het licht te houden en te zien waar nog gestroomlijnd en bezuinigd kan / moet worden om de concurrentie de baas te blijven. Afzetten tegen de concurrent is een erg negatieve verdediging en getuigt niet van geloof in eigen product.

  • Koen Franken

    Agrotax,
    Zolang het salaris van de top van ONZE campina uit een bedrag van 6 nullen bestaat weet ik waar nog NIET op bezuinigd word, en we pikken het allemaal maar weer

  • Marco22

    De Boer kan de twijfel bij de rfc leden ook weg nemen door de hoogste mp uit te betalen. Ben ik nu zo slim of de Boer zo dom ( krijg niet goed betaald als al die topbobo's).

  • John*

    misschien kan je als boeren onderling beter de hoeveelheid melk bundelen en van daaruit een deel leveren aan rfc en een deel aan derde partijen. Ik ken in de agrische sector nauwelijks een op een relaties die goed uitpakken voor de boer. de voerleverancier heeft meer de afnemers en de melkfabriek meerdere leveranciers. Als boer stoppen we onszelf in de tang door niet te kiezen voor meerdere leveranciers en afnemers bij bundeling van de inkoop en verkoop kan dat wel en dan zijn er veel betere voorwaarden uit te slepen en worden we eindelijk weer gewaardeerd. Dus bundelen om meerdere afnemers te bedienen en niet samen bundelen om een afnemer te bedienen.

  • jrboer

    @john, onze cooperatie is juist de bundeling van melk met de bedoeling om de hoogst mogelijke prijs voor ons uit de markt te slepen.
    Aware heeft als particulier straks maar één doel; een nog hogere marge maken dan ze nu al doen op de kaashandel. Dat betekent voor hun dus zo goedkoop mogelijk inkopen dus een zo laag mogelijke melkprijs. Die lagere melkprijs ontstaat automatisch doordat er straks in 2015 een overschot aan melk gaat ontstaan. Aware heeft de afzet van de kaas al geregeld want die hebben ze nu al door onze kaas nu af te zetten. Er is straks maar 1 winnaar en dat is Aware!

  • joannes

    jrboer, je hebt gelijk wanneer de Aware productie kosten gelijk zijn aan die van FC en dat is wat ik betwijfel. Ik hoop voor die bio boeren dat de marge verdient gaat worden in de gespecialiseerde moderne ¨lean¨ productie, opslag en verkoop operatie. De ervaring leert dat bedrijven die vanuit de historie alles doen te veel ballast hebben om met nieuwe gespecialiseerde organisaties te concurreren. En daar zal de winst vandaan moeten komen. Daarbij krijgen ze met Bio Melk een mogelijk voor de toekomst schaarse grondstof ter beschikking die ze met een kwaliteits productie en gerichte marketing onderscheidend hoger kunnen verwaarden. Wanneer ze zich nieuw en eerlijk presenteren in de markt zijn ze mogelijk in staat om een premium product en prijs te scoren.

  • leo,s vriend

    Politiek,Denk nou niet dat 'koeienboeren'niet van hun erf afkomen.
    Je voorbeeld van bieren is onzin,dat is een minimale markt en kan morgen weer over zijn.Bij zuivel gaat het over volume en volume is massa is kassa voor de retail.De retail staat te wachten en te trappelen tot er een nieuwe zuivelleverancier opstaat die ze weer kunnen gebruiken om de hele zaak tegen elkaar uit te spelen

  • politiek

    Beste mts.menkhorst1. Ik meen oprecht dat u maar eens naar de super moet gaan. En goed kijken ! Er staat daar meer bier als melk en er staat daar meer water als melk. Beiden zijn echter ook duurder als melk. En u denkt dus dat bieren een minimale markt is !! ?? Bieren en water zijn gewilde producten waar men voor wil betalen aan de kassa. Men neemt het meer mee als melk en men betaald er nog meer voor ook ! Probeer van melk ook een gewild product te maken .

  • Mozes

    Politiek, ik kom iedere week in de supermarkt. Er is een groot zuivelschap voor verse producten. Daarnaast het schap met margarines waar ook de roomboter bij staat. Een eind verderop een schap met langhoudbare zuivel zoals chocomel en Fristie. En dan is er nog een groot schap voor de kazen. Als laatste de diepvries voor het ijs.
    Wat het meest opvalt aan het schap voor verse zuivel is dat het iedere keer anders is. Er is geen productgroep zo vernieuwend dan de zuivel. Wat ook opvalt is dat de supermarkt de verschillende aanbieders tegen elkaar uit spelen. De ene week is Campina in de aanbieding, de volgende week Arla.
    Verder proberen ze met hun winkelmerk een nieuw product van de producent te imiteren. Zo lijkt de verpakking van de vetvrije drinkyogurt van C1000 sprekend op die van Optimel van FrieslandCampina. Steeds zijn ze bezig om aanbieders zo zwak mogelijk te maken.

    John*, in reactie #10 stelt u dat we melk moeten bundelen en aan verschillende afnemers moeten aanbieden. Wel nu, dat gebeurt al lang! Deze bundeling heet: FrieslandCampina. De melk van 85% van de veehouders wordt hier gebundeld en verkocht aan zeer veel verschillende afnemers. Verschillende supermarkten, speciaal winkels, ziekenhuizen, restaurants, kaashandelaren, industriële afnemers, farmaceutische bedrijven, afnemers in binnen en buitenland.

  • B bob

    Het voordeel van bier produceren is dat er geen mest, metaangas en ammoniac vrijkomt Politiek . En als ik mijn buurman met zijn hangbuik zo zie is het behoorlijk voedzaam !
    De Bierproducenten hebben nog steeds via cartelvorming de prijs van hun product extreem hoog kunnen houden ondanks de hoge boete van Nely ( nma)
    Misschien is dat een manier om melk weer een beetje rendabel t ekunnen slijten ! Gewoon gezamelijk prijsafspraken maken en het niet aantoonbaar maken !

  • Farm1110

    B bob hat recht!!!!!! Preisabsprachen ist die einzige möglichkeit einen rentablen melkprijs te bekommen. mengensteuerung wäre schöner ist aber von den dummen milchbsuern nicht gewollt !!

  • joannes

    Het verschil is dat bier een gezelligheids drankje is waar men niet zo critisch is met de prijs maar vaak opbied om indruk te maken! De Biermerken hebben daar met hun diversificatie in verschillende smaken en merken handig gebruik van gemaakt. Marketing technisch heb je ook meer mogelijkheden. Ik zie FC nog niet een F1 race of een Voetbal wedstijd sponseren! Hoewel..... het zou een orgineel initiatief zijn. De Witte Motor!

  • politiek

    Joannes , En als Nederland dan ook nog WK kampioen Voetbal wordt, laat de melk maar rijkelijk vloeien...tegen een passende prijs in de winkel.

  • Reactie verwijderd door een beheerder

  • leo,s vriend

    Politiek, Nou draai je de wereld op z,n kop,Je had het over speciaalbieren en daar reageerde ik op. niet op het 'bulk'pilsje.
    Wees maar niet bang, ik kom wekelijks in de supermarkt en ben niet blind,alleen realistisch.
    Bob, nee er komt geen mest,methaangas en amoniak vrij bij bierproductie. Wel co2 en een hoop bierborstel,oeps... prachtig veevoer of ook weer niet goed in jouw ogen?

  • politiek

    mts.menkhorst1 en Mozes. Ben maar gerust dat ik de wereld echt niet op zijn kop draai.
    Assortimentnieuws bij distrifood meld. Het pilsgebruik daalt , maar de consumptie van speciaalbier stijgt tegen de trend in. Zo blijft de margemix op peil, want aan pils wordt door de zware actiedruk maar weinig verdiend. De speciaalbieren geven een plus van 25 % , dit t.o.v. een daling van die grote plas ,,bulk,, pilsje,s waar u over schrijf van - 2,2 % omzet.
    Nogmaals , Menkhorst en Mozes , ga maar eens naar de super en laat uw boodschappenlijstje thuis. Misschien dat u dan wat aandachtiger kijkt naar producten en prijsvorming. Kijk niet wat u zelf in het karretje legt, u bent mogelijk nog te veel ondernemer bij de super ! , kijk naar wat de andere klanten in het karretje leggen en betalen! . Dat is immers uw toekomst ! .

  • leo,s vriend

    Wie heeft er nu gelijk,Bob of politiek? 'extreem hoog..ondanks boete enz. versus weinig verdient..zware actiedruk enz.
    Heb vandaag eens opgelet: 4 pak melk,toetjes,2 pak koekjes,2 fles wijn,nodige snoep,goedkoopste vlees,goedkoopste groente en 1 op de 20 klanten een kratje pils en geeneen speciaalbiertje.
    Zelfs bij de wijn word met aandacht de goedkoopste uitgezocht!

  • politiek

    Beste Menkhorst, ik hoef echt geen gelijk. Daar ben ik echt niet op uit. Liever heb ik dat er een veilige verantwoordelijke duurzame veehouderij komt met behoud van de boerengezinsbedrijven. En veilig voedsel voor de burger. Als dat met het gelijk van Bob kan zal ik dat ook als winst zien. !

  • leo,s vriend

    Niet om de hete brij heen draaien politiek, 1 van jullie beiden zit toch echt fout. ga daar eens op in inplaats van altijd je stokpaardje te berijden.

Laad alle reacties (21)

Of registreer je om te kunnen reageren.