Rundveehouderij

Nieuws 451 x bekeken

Rabo: veranderde kaasmarkt dwingt tot keuze

Utrecht - Kaasproducenten moeten anticiperen op de veranderende markt. Dat meldt de Rabobank in haar jongste rapport over de Europese kaasmarkt.

De groei van de Europese kaasmarkt neemt af. Tussen 2005 en 2010 daalde het jaarlijkse groeipercentage naar 1,1 procent, en voor de periode van 2011 tot 2015 wordt het groeipercentage geschat op 0,6 procent.

Naast minder ruimte voor groei op de Europese markt neemt ook de concurrentie van melkpoeder en boter toe. Het rendement op deze producten is flink verbeterd, waardoor de in het verleden logische keuze voor de productie van kaas niet meer zo vanzelfsprekend is.

Groei moet volgens de Rabobank worden gezocht in nieuwe markten, of door het creëren van toegevoegde waarde. Kaasproducenten moeten zich op meer aspecten concentreren dan alleen volume en prijs, om op die manier klanten aan zich te binden.

Het bouwen van extra capaciteit voor de productie van kaas is volgens de bank alleen te rechtvaardigen als rekening wordt gehouden met de groei van de Europese kaasconsumptie, of als zich nieuwe exportkansen voordoen.

Of registreer je om te kunnen reageren.