Rundveehouderij

Nieuws 84 x bekeken

Winst FrieslandCampina daalt met ruim 18 procent

Amersfoort – FrieslandCampina heeft de netto-omzet in het eerste halfjaar 2011 zien toenemen met 9,3 procent 4,7 miljard euro. De winst daalde met 18,6 procent naar 127 miljoen euro.

Oorzaak zijn margedruk in Europa, investeringen in de organisatie en negatieve valuta-effecten. In Azië en Afrika deed het bedrijf het opnieuw beter door hogere verkoopprijzen en volumegroei van consumentenproducten. Merken als Peak (Nigeria) en Friso (baby- & kindervoeding) presteerden goed. De pro forma melkprijs voor de door leden-melkveehouders geleverde melk nam met 19,3 procent toe tot 38,63 euro per 100 kilo melk (eerste halfjaar 2010: 32,38 euro per 100 kilo melk).

Kaas, boter en melkpoeder brachten meer op, consumentenproducten in Europa deden het minder door een hoge margedruk. Marktaandelen zijn over vrijwel de gehele linie toegenomen of stabiel. Cees ’t Hart, CEO van FrieslandCampina stelt: "De ontwikkelingen liggen in lijn met de verwachting. Groei realiseren we in alle vier business groups en vooral bij Consumer Products International en Ingredients."

Piet Boer wordt de nieuwe voorzitter van de coöperatie.

Of registreer je om te kunnen reageren.