Rundveehouderij

Nieuws 145 x bekeken

Nestlé ziet zuivelomzet stijgen en wil groei in China

Vevey – Nestlé heeft het eerste halfjaar met zuivelproducten een omzet geboekt van 8,1 miljard Zwitserse francs (7,8 miljard euro). De zuivelomzet van de voedingsgigant lag exclusief overnames 9,5 procent hoger dan een jaar eerder. De brutowinstmarge steeg ten opzichte van 2010 met ruim 14 procent. Nestlé verwacht dat de marge het komende halfjaar zal verbeteren.

Nestlé zegt last te hebben van de gestegen prijs van melk. Tevens ziet Nestlé de export beperkt door de stijgende waarde van de Zwitserse franc. De franc is sinds januari met 17 procent gestegen ten opzichte van de euro en met 30 procent ten opzichte van de Amerikaanse dollar. De Zwitserse munt geldt voor beleggers bij neergaande beurskoersen als veilige haven.

Nestlé verwacht ondanks de onzekere economische situatie een omzetgroei zonder valuta-effecten van 5 tot 6 procent te halen en hogere marges te kunnen berekenen over de tweede helft van 2011. Nestlé blijft vol inzetten op overnames in opkomende economieën als China en India. Daarbij richt Nestlé zich niet alleen op zuivelproducten maar ook op gebotteld water.

Nestlé bereidt volgens persbureau Reuters een bod voor op de babyvoedingsactiviteiten van Pfizer. Als de overname doorgang vindt, wordt Nestlé de derde grootste speler op de Chinese markt voor babymelk. Nu is het de nummer zes. De Chinese markt is de snelst groeiende grote zuivelmarkt en de babyvoedingmarkt is in de zuivel het snelst groeiende segment.

De Chinese markt voor babyvoeding is vorig jaar 21 procent gegroeid tot 42 miljard yuan (4,5 miljard euro). De markt groeit volgens marktbureau Euromonitor met 17 procent tussen 2010 en 2015. De wereldwijde markt groeit in dezelfde periode met naar schatting 7 procent.

Pfizer verkreeg de babyvoedingsactiviteiten door de aankoop van Wyeth in 2009. De omzet van de babyvoedingsactiviteiten kwam vorig jaar uit op 1,9 miljard dollar (1,33 miljard euro).

Of registreer je om te kunnen reageren.