Rundveehouderij

Nieuws 354 x bekeken 5 reacties

Weidemelk wordt niet ruimhartig beloond

Amersfoort – FrieslandCampina is niet van plan ruimhartig de portemonnee te gaan trekken voor het belonen van weidegang. Dat blijkt uit een interview met bestuursvoorzitter Cees ’t Hart in het ledenblad Melk.

Hoewel ’t Hart voorstander is van koeien in de wei, wil dat volgens hem niet zeggen dat de vergoeding voor weidemelk fors omhoog gaat. ”Om een indruk te geven waar we het over hebben: een premie van 1 cent per liter, kost 80 miljoen euro”, zegt hij. ”Drie cent kost 240 miljoen euro. Iedereen zal begrijpen dat dat dus niet kan.”
Dat betekent volgens een woordvoerder van FrieslandCampina niet dat de huidige vergoeding voor het leveren van weidemelk niet wordt aangepast. Komende ledenvergadering moet daar meer duidelijkheid over komen.

De weidepremie, van FrieslandCampina ligt nu nog op 5 cent per 100 kilo melk. De vraag is of de zuivelgigant nog enigszins in de buurt gaat zitten van zuivelonderneming Cono. De boeren van Cono krijgen sinds 1 januari 2002, 50 eurocent per 100 kilo extra voor weidemelk.

Duidelijk is dat FrieslandCampina niet van plan is gehoor te geven aan de oproep van LTO-vakgroepvoorzitter melkveehouderij Siemjan Schenk. Hij gaf eerder aan dat zuivelondernemingen er goed aan zouden doen om een cent verschil te maken voor melkveehouders die weidemelk leveren.
Afgelopen weken besloten maar liefst vier supermarktketens, tot het gebruik van weidemelk voor hun dagverse zuivel. Het gaat in volgorde om C1000, Lidl, Jumbo en Albert Heijn,

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Heb ik iets gemist? Waarom kost 1 cent premie de fabriek zoveel miljoenen? Weide melk was toch de wens van de melkgebruiker? Zo ja dan zal die de extra kosten moeten betalen, zo nee dan is het idee weidemelk en lachertje en zullen we als boer ons hart en / of onze bankrekening moeten volgen. /anders gezegd de meest economische productie weg kiezen of weidegang doen met acceptatie van de kosten omdat we zelf koeien in onze wei willen zien. Leren onze bobo's dan nooit dat bij iedere eis van de zgn. Consument een prijs kaartje hoort, dat deze zgn. consument moet betalen voor de door hem gewenste kwaliteit en dat die kosten niet bij de producent (boer c.q. zuivelfabriek) behoren te liggen. Er is toch ook geen auto fabrikant, die mij de kwaliteit en ruimte van een Rolls Roys levert tegen de prijs van een VW Polo. Waarom moet de boer / tuinder dat dan wel?

  • no-profile-image

    Je hebt helemaal gelijk Han, maar onze bobo's hebben altijd een dubbele agenda.

  • no-profile-image

    Han, Kritireader, jullie begrijpen het tenminste!
    Zet gewoon de weidemelk naast de gewone melk in het schap vd supermarkt met het bijbehorende prijsverschil; de consument bepaalt én betaalt!! Dan weet ik wel wat ze kiezen... Bobo's wíllen het gewoon niet snappen

  • no-profile-image

    Gezien de financieele voordelen van opstallers,is het toch terecht om ook van die ondernemers een kleine bijdrage te vragen om de meerkosten van weidegang te vergoeden.Als de financieel/economisch voordelen van opstallen niet toegepast worden , hoeven we het ook niet te hebben over de meerkosten van weidegang. Martktmacht van inkopers/consument en ook het betrekkelijk klein aan deel van weidemelk dat in het schap terecht komt zullen verhinderen dat de meerkosten van weidemelk volledig door de consument wordt vergoed.

  • no-profile-image

    Jammer dat de grote bedrijven het altijd voor het zeggen hebben
    bij FC. De kleine bedrijven betalen al de kwantumtoeslag voor
    de groten, laat ze dan ook wat meebetalen aan de vergoeding
    voor weidegang. Van cooperatief is niet veel sprake.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.