Rundveehouderij

Nieuws 208 x bekeken 3 reacties

Ook weidemelk bij Jumbo

Veghel - Supermarktketen Jumbo start met de verkoop van huismerkmelk van weidegangkoeien. Dat heeft de winkelketen bekend gemaakt.

Na C1000 en Lidl is Jumbo de derde supermarktketen die overstapt op het gebruik van weidemelk voor haar huismerkmelk.
De supermarktketens hebben met hun stap gehoor gegeven aan de oproep van Stichting Dier & Recht. De stichting heeft Nederlandse supermarkten meerdere malen verzocht alleen nog weidemelk te verkopen om hiermee weidegang te stimuleren.

C1000 startte in april dit jaar met de verkoop van weidemelk. Begin juni maakte ook Lidl bekend alleen nog weidemelk te verkopen. Directeur van Dier & Recht, Hans Baaij, gaf toen nog aan in onderhandeling te zijn met Jumbo. Als deze supermarktketen niet snel overstag zou gaan overwoog hij juridische stappen. Dat lijkt nu niet meer nodig.

Het eerste Jumbo-product met 100 procent weidemelk is vanaf oktober bij alle winkels van de supermarktketen verkrijgbaar, en herkenbaar aan een speciaal logo. “We vinden het belangrijk dat dieren een goed leven hebben en we nemen daar onze verantwoordelijkheid in”, aldus formuledirecteur Colette Cloosterman-van Eerd.

Tot nu kwam de melk van het Jumbo huismerk van koeien waarvan ongeveer 80 procent weidegang kreeg. Nu wordt de melk van het Jumbo huismerk 100 procent weidemelk. Overige Jumbo-huismerkproducten met 100 procent weidemelk stromen gefaseerd in bij Jumbo. Medio 2012 zal het hele assortiment Jumbo-melk uit weidemelk bestaan.

De gebruikte weidemelk is afkomstig van koeien die ten minste 120 dagen per jaar, 6 uur per dag in de wei lopen.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Kijk dat is het dagverse stuk en nu alleen kaas van weidemelk in het schap

  • no-profile-image

    Het gaat om het zinnetje. We vinden het belangrijk dat dieren een goed leven hebben. Hieruit kan men concluderen dat men denkt dat het leven bij opstallen niet goed is. Om resultaat te boeken heeft men dit de burger wijs gemaakt.
    Als nu de opstallers met de echte waarheid over het welzijn hun toko gaan promoten, dan hebben we ons voor te bereiden op een veel groter imagoprobleem, want hoe hoger een koe buiten springt, des te slechter had ie het binnen.

  • no-profile-image

    Het gaat om het zinnetje. We vinden het belangrijk dat dieren een goed leven hebben. Hieruit kan men concluderen dat men denkt dat het leven bij opstallen niet goed is. Om resultaat te boeken heeft men dit de burger wijs gemaakt.
    Als nu de opstallers met de echte waarheid over het welzijn hun toko gaan promoten, dan hebben we ons voor te bereiden op een veel groter imagoprobleem, want hoe hoger een koe buiten springt, des te slechter had ie het binnen.

Of registreer je om te kunnen reageren.