Rundveehouderij

Nieuws 85 x bekeken

Franse boeren leveren flink aan marge in

Parijs – Franse boeren en tuinders hebben de afgelopen tien jaar flink aan marge ingeleverd. Zo hebben de grote supermarkten bij verse melk en boter hun aandeel van de verkoopprijs sinds 2000 verdubbeld ten koste van de melkveehouders.

Bij varkensvlees ving de primaire producent tien jaar geleden nog 45 procent van de winkelprijs; inmiddels is dat 36 procent.

Dat staat in het langverwachte rapport van 'het observatorium', de Franse organisatie die de prijzen en marges bij de handel in voedingswaren in de gaten houdt. De voornaamste conclusie is dat over de afgelopen tien jaar de rollen volledig zijn omgedraaid, met de supermarkten als grote winnaars.

Het duidelijkste voorbeeld is de melk, in Frankrijk bijna altijd houdbaar, waar de winkeliers kans hebben gezien hun marge te verdubbelen.

In het vleesvak pakken de winkeliers nu meer dan de helft van de winkelprijs terwijl dat een jaar of tien geleden net iets meer dan een derde was.

Dat alles is vooral ten koste gegaan van de veehouders terwijl daarnaast ook de zuivel- en vleesverwerkende industrie terrein moest prijsgeven.

Bij groente en fruit is het van hetzelfde laken een pak met een winkelmarge van vijftig procent op meloenen en zelfs nog iets meer voor bijvoorbeeld lof.

Opvallende uitzondering zijn de in Frankrijk erg populaire yoghurts en andere zuiveltoetjes. Daar hebben de winkelbedrijven zelfs wat ingeleverd ten gunste van hun leveranciers, wat waarschijnlijk te danken is aan de sterke marktpositie van bedrijven als Danone.

Of registreer je om te kunnen reageren.