Rundveehouderij

Nieuws 114 x bekeken

Fonterra wil marktpositie China weer versterken

Auckland – Fonterra wil het aantal verkooppunten en melkveebedrijven in China uitbreiden. Dat meldt Dairyreporter.com.

Het aantal verkoopkantoren moet groeien van zeven naar achttien. De Chinese zuivelmarkt gaat naar verwachting meer dan verdrievoudigen van ruim 15,5 miljard naar bijna 50 miljard euro richting 2020.

Probleem in China is nog steeds de slechte kwaliteit van melk en het daarbij horende imagoprobleem. Volgens marktdeskundige Matthew Crabbe is het een enorm karwei om de Chinese zuivelmarkt verder uit te breiden. Door de volledige productieketen in handen te houden kan de melkkwaliteit worden gegarandeerd. Uitbreiding van het aantal melkveebedrijven in de buurt van grote steden brengt volgens Crabbe echter hoge kosten met zich mee vanwege hoge grondprijzen. Meer zuivel importeren is mogelijk, maar ook dan moet de infrastructuur in China verder worden verbeterd om de producten gekoeld in de winkelschappen te krijgen. Crabbe concludeert dat de Chinese markt alleen verder kan groeien als er opnieuw fors wordt geïnvesteerd. En dat is een gevoelig punt omdat rendement niet is gegarandeerd. Het melamineschandaal ligt nog vers in het geheugen.

Momenteel heeft Fonterra geen groot marktaandeel in China. De joint venture met het Chinese Sanlu werd een drama, nadat Sanlu betrokken bleek te zijn bij het melamineschandaal. Nestlé, Coca-Cola en Danone zijn momenteel de grootste buitenlandse concerns die zich op de Chinese zuivelmarkt bewegen.

Of registreer je om te kunnen reageren.