Rundveehouderij

Nieuws 141 x bekeken

Cheddar op internetveiling Fonterra

Auckland – Fonterra gaat vanaf 19 juli ook cheddar verhandelen op internetveiling (Global Dairy Trade) die twee keer per maand plaatsheeft.

Dat heeft de Nieuw-Zeelandse zuivelonderneming bekendgemaakt. Daarmee wordt het assortiment uitgebreid naar zeven zuivelproducten. Nu worden al de producten volle- en mageremelkpoeder, boterolie en karnemelksepoeder op de veiling aangeboden.

Vanaf 17 mei worden daar de producten melkeiwitconcentraat en rennet caseïne aan toegevoegd, en op 19 juli volgt de kaas cheddar. De verdere uitbreiding van het aanbod past volgens Fonterra-directeur Ian Palliser in de doelstelling van werelds grootste zuivelexporteur.

De cheddar die op het platform wordt verhandeld moet nog worden bewerkt en is daarom niet geschikt voor rechtstreekse verkoop aan de detailhandel.

Naast Fonterra zijn binnenkort ook andere zuivelondernemingen welkom om product via de internetveiling te verkopen. De Nieuw-Zeelandse zuivelonderneming wil met deze stap haar handelsplatform verder uitbreiden.

Vanaf de start van de internetveiling heeft Fonterra voor ruim 2,2 miljard euro (3,3 miljard Amerikaanse dollar) product via het platform verhandeld. Er is zo’n 630.000 ton product (ongeveer 25 procent van productie Fonterra) verkocht aan meer dan 300 verschillende partijen gevestigd in 58 landen.

Of registreer je om te kunnen reageren.