Rundveehouderij

Nieuws 91 x bekeken

Veel Britse melk via het 'middensegment'

Londen - Van alle in Groot-Brittannië verkochte melk en zuivelproducten gaat 40 procent via de zogenaamde ‘middle ground’, het middensegment van kleine winkeliers maar ook cateringbedrijven, melkbezorging aan de deur en business-to-business handel.

De vaak kleinere zuivelbedrijven die dit segment beleveren staan nog sterker onder prijsdruk dan de grote Britse zuivelaars en betalen daardoor meestal ook een lagere melkprijs uit.
Dat stelt het zuivelschap DairyCo, dat net begonnen is met een uitgebreid onderzoek naar de werking van het middensegment. Volgens het schap wordt dit deel van de markt vaak onderschat of over het hoofd gezien. In Groot-Brittannië wordt 60 procent van de melk en zuivel verkocht via de acht grote supermarktbedrijven. Maar 18 procent ofwel bijna 1,2 miljard liter gaat via de 85.000 kleinere winkelketens of zelfstandige winkeliers naar de klant terwijl 22 procent ofwel ruim 1,4 miljard liter via andere kanalen in dit segment wordt verhandeld. ‘’De aandacht moet dus niet alleen gericht zijn op de grote supermarkten en de drie grote zuivelbedrijven die hen hoofdzakelijk beleveren. Dit middensegment is minstens even belangrijk voor de veehouders en voor de melkprijs die zij ontvangen.’’

Hoewel de grote supermarkten regelmatig stunten met de melkprijs en er ook om bekend staan dat ze hun leveranciers onder grote druk zetten, denkt DairyCo dat er ‘aanzienlijk meer concurrentie is om dit middensegment te mogen beleveren.’ Daarbij gaat het onder meer om de grote zuivelfabrikant Dairy Crest, dat de melk-aan-huis via de melkboeren verzorgt, en daarnaast om middelgrote of kleinere bedrijven als Medina, Paynes en Freshways. ‘’De gemiddelde prijs voor melk in dit segment is aanzienlijk lager dan in de andere sectoren. Voor de verwerkers die sterk betrokken zijn bij dit segment kan dat gevolgen hebben voor hun marges wat de mogelijkheden om een goede melkprijs te betalen kan belemmeren.’’

Of registreer je om te kunnen reageren.