Rundveehouderij

Nieuws 95 x bekeken 8 reacties

Fors hogere winst FrieslandCampina

Amersfoort - FrieslandCampina heeft een goed jaar achter de rug. De winst van het zuivelconcern is in 2010, ten opzichte van 2009, gestegen met 57 procent, naar 285 miljoen euro.

Amersfoort - FrieslandCampina heeft een goed jaar achter de rug. De winst van het zuivelconcern is in 2010, ten opzichte van 2009, gestegen met 57 procent, naar 285 miljoen euro. De netto-omzet is toegenomen met 10 procent naar ruim 8,9 miljard euro. Dat blijkt uit de jaarresultaten van de onderneming. De garantieprijs is met 22,7 procent gestegen naar € 32,39 per 100 kilo. De prestatietoeslag is meer dan verdubbeld naar € 1,23 per 100 kilo. De totale melkprijs voor leden van de coöperatie is gestegen met 25 procent naar € 33,62 per 100 kilo exclusief btw, bij 4,41 vet en 3,47 eiwit.

FrieslandCampina laat weten dat in 2010 de verkoopvolumes toenamen en de verkoopprijzen op een hoger niveau lagen dan een jaar eerder. Vooral de markten in Azië en Afrika hebben flink bijdragen aan het goede resultaat. De Europese markt blijft een zorgenkindje.

De groei van de totale netto-omzet kan voor ruim de helft, 470 miljoen euro worden toegeschreven aan hogere prijzen. De toename van het verkoopvolume zorgde voor een toename in de omzet van 213 miljoen euro. Gunstige wisselkoersen liet de omzet nog eens met 173 miljoen euro stijgen.

Vooral de netto-omzet van de business group Consumer Products International is, met 20,3 procent tot ruim 2,2 miljard euro, flink gestegen. De netto-omzet bij Consumer Products Europe nam met 1,5 procent toe naar zo’n 3,3 miljard euro. Cheese & Butter realiseerde een toename van de netto-omzet van 7,3 procent naar ruim 2,3 miljard euro. De toename is het gevolg van hogere prijzen van zowel kaas als boter en de toenemende export van kaas. Het geproduceerde en verkochte volume kaas lag op een lager niveau dan een jaar eerder. Volgens FrieslandCampina mede als gevolg van de verkoop van de kaaslocatie in Bleskensgraaf. De netto-omzet van Ingredients steeg met 37 procent naar zo’n 2 miljard euro.

Het totale bedrijfsresultaat van FrieslandCampina kwam uit op 434 miljoen euro, een stijging van 68 procent ten opzichte van de 258 miljoen in 2009. Vooral buiten de EU nam het resultaat toe. Het bedrijfsresultaat van Consumer Products international nam toe met 23 procent naar 356 miljoen euro. Binnen de EU staat de markt flink onder druk en nam het resultaat af. Consumer Products Europe zag het bedrijfsresultaat met 26 procent afnemen naar 126 miljoen euro. De belangrijkste redenen daarvoor waren volumedruk als gevolg van stabiele tot dalende vraag naar zuivelproducten door de slechte economische omstandigheden, toenemende promotionele uitgaven en de stijging van de grondstofkosten die niet geheel in de markt kon worden doorberekend.

De business group Ingredients wist een negatief bedrijfsresultaat in 2009 (-20 miljoen euro) om te zetten in een positieve bijdrage van 99 miljoen euro. Cheese & Butter verbeterde haar bedrijfsresultaat met 36 procent tot -63 miljoen euro. Bij de werkmaatschappij Butter stonden de marges onder druk omdat relatief snel stijgende prijzen voor melkvet onvoldoende in de markt konden worden doorberekend. Dit resulteerde in een negatief bedrijfsresultaat van deze werkmaatschappij.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    merkwaardig;
    in 2009 was de prestatietoeslag 2,539% van het voorschot 26,40 ofwel 0,67 cent per kg excl. BTW

    iover 2010 is prestatietoeslag 1,23 cent per kg; op voorschot van 32,39 cent is dit slechts 3,8%

    1,23 cent over 2010 is geen ruime verdubbeling van de prestatietoeslag 2009 van 0,67 cent

  • no-profile-image

    merkwaardig;
    in 2009 was de prestatietoeslag 3,539% van het voorschot 26,40 ofwel 0,93 cent per kg excl. BTW

    over 2010 is prestatietoeslag 1,23 cent per kg; op voorschot van 32,39 cent is dit slechts 3,8%

    1,23 cent over 2010 is geen ruime verdubbeling van de prestatietoeslag 2009 van 0,93 cent

  • no-profile-image

    En de boer ploegt voort. Die moet wel want de multinational heeft het geld HARD nodig om zijn positie te versterken.

  • no-profile-image

    En de boer ploegt voort. Die moet wel want de multinational heeft het geld HARD nodig om zijn positie te versterken.

  • no-profile-image

    Beste Hamstra, wat hebben ploegende boeren met Friesland Campina van doen?

  • no-profile-image

    Goeie vraag van Katja. De regel "en de boer hij ploegde voort" maakt deel uit van een veel groter gedicht, wordt altijd uit z'n verband gehaald. Heeft helemaal geen enkele relatie met FC. Als je nu zou zeggen "en de boer hij molk voort", zou je jezelf er nog een beetje een voorstelling van kunnen maken. Maar een boer die zichzelf voor de ploeg spant en dan voort ploegt?..... nee, niet echt.

  • no-profile-image

    Tenzij Hamstra bedoelde te zeggen dat de boer voortploegt door tegen de stroom in zwemmend een paar luizige centen melkgeld te verdienen. Méér kan er niet vanaf bij Friesland Campina, want die armlastige Van Gislpakken op gaatjesschoenen moeten toch ook een droge korst brood verdienen. Een korst van 285.000.000 Euro!

  • no-profile-image

    nmdrupr

    H1Iwk8 ykdchimzwpgs, [url=http://rvrvqlkjjhqv.com/]rvrvqlkjjhqv[/url], [link=http://shbwwukkduax.com/]shbwwukkduax[/link], http://yvdixvreesja.com/

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.