Rundveehouderij

Nieuws 78 x bekeken

Chinezen verleiden Fransen voor Yoplait

Parijs – Het Chinese voedingsbedrijf Bright Food heeft grootste plannen met Yoplait als het erin slaagt dat grootste yoghurtdrankje ter wereld voor de helft binnen te halen. Vertegenwoordigers van Bright Food maken momenteel een rondje door Frankrijk waarbij ze niet alleen de andere eigenaar van Yoplait, de agrarische coöperatie Sodiaal, aandoen maar ook een bezoek brengen aan het presidentiële paleis en het ministerie van economische zaken.

’’Wij kunnen ze de hele Chinese markt aanbieden. Die markt groeit met 10 procent per jaar. In het verleden hebben we het Danone mogelijk gemaakt in vijf jaar tijd de nummer twee te worden op de zuivelmarkt in China. Wij kunnen van Yoplait een sleutelmerk maken in het topsegment en de fruit­yoghurts terwijl Bright zelf haar voorsprong houdt bij de natuurlijke yoghurt,” zegt Guo Ben Hueng, directeur van de zuiveldivisie binnen Bright Food. Volgens de directie ’sluiten wij op een perfecte manier op Yoplait aan’.

Bright Food is één van de zeven kandidaten voor het 50 procentbelang in Yoplait dat door investeringsfonds PAI wordt verkocht. Tot de andere gegadigden behoren Nestlé, het Amerikaanse voedingsbedrijf General Mills en de Franse kaasfabrikanten Lactalis en Bel (Leerdammer). Bright Food heeft verreweg het hoogste bedrag geboden, 1,7 miljard euro, maar dat is voor PAI en zeker voor Sodiaal uiteindelijk niet de doorslaggevende factor.

In Frankrijk ligt een bod van een buitenlands bedrijf, zeker uit China, altijd erg moeilijk. Velen herinneren zich nog de commotie toen zes jaar geleden geruchten de kop opstaken dat Pepsico een oogje zou hebben op Danone. Vandaar dat de top van Bright Food een verleidingsoffensief heeft ingezet.

PAI zal binnen enkele weken bekend maken wie er uiteindelijk met haar aandeel in Yoplait aan de haal gaat.

Of registreer je om te kunnen reageren.