Rundveehouderij

Nieuws 98 x bekeken

Amerikanen nemen belang in Yoplait

Parijs – Het internationale yoghurtdrankje Yoplait wordt voor de helft Amerikaans. Het 50-procent belang van het Franse investeringsfonds PAI wordt overgenomen door voedingsbedrijf General Mills.

General Mills dat nu al sinds 1977 de licentie voor Yoplait voor de Amerikaanse markt in handen heeft. General Mills wordt daarmee de nieuwe partner van de Franse agrarische cooperatie Sodiaal die de andere helft van Yoplait bezit.

Sodiaal en PAI hebben vanochtend laten weten dat nu met General Mills op basis van exclusiviteit verder wordt onderhandeld. De andere zes kandidaten voor het yoghurtmerk zijn daarmee aan de kant geschoven. Een van die kandidaten was het Franse kaasbedrijf Lactalis dat vrijwel tegelijkertijd liet weten dat het inmiddels een belang van ruim 11,4 procent heeft opgebouwd in de Italiaanse collega Parmelat.

General Mills is onder meer bekend van het ijsmerk Häagen-Dazs, de ontbijtgranen Cheerios en het conservenmerk Geant Vert. Het bedrijf was geruime tijd met PAI en Sodiaal in een conflict gewikkeld over de voortzetting van de licentie op Yoplait, een probleem dat nu uit de wereld lijkt te zijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.