Rundveehouderij

Nieuws 80 x bekeken

Melkbusiness problematisch voor Dairy Crest

Londen – Het Britse zuivelbedrijf Dairy Crest heeft te kampen met een sterke druk op de marges in haar melkactiviteiten.

Dairy Crest spreekt van een buitengewoon moeilijke periode voor deze divisie en wil de problemen opvangen door het verder verlagen van de kosten en een hogere toegevoegde waarde.

De margedruk wordt veroorzaakt “door de noodzaak om boeren een hogere prijs te betalen in combinatie met de levendige prijzenslag bij de winkelbedrijven”, meldt het bedrijf in een halfjaarbericht aan de beurs. In tegenstelling tot de verse melk gaat het met de kaas en margarine-achtige producten zowel in Groot-Brittannië als in Frankrijk wel goed. Vooral bij kaas, die Dairy Crest onder eigen merknamen verkoopt, is de omzet omhoog gegaan door hogere winkelprijzen.

Al met al heeft Dairy Crest in het halfjaar tot eind september de omzet met twee procent zien toenemen tot 923 miljoen euro. De winst ging weliswaar met negen procent omhoog naar bijna 45,5 miljoen maar dat is grotendeels te danken aan boekwinst op onroerend goed transacties door het afstoten van enkele vestigingen.

Het bedrijf is er mede daardoor in deze periode wel in geslaagd al 2,3 miljoen aan kostenbesparingen door te voeren. Directeur Mark Allen spreekt van ’robuuste prestaties’ maar noemt de consumentenomgeving moeilijk en ook steeds meer onvoorspelbaar.

Of registreer je om te kunnen reageren.