Rundveehouderij

Nieuws 103 x bekeken 2 reacties

'Faire chocolademelk' boort nieuw segment aan in super

Arnhem – De winkelintroductie van ’Faire melk’ in Nederland is een feit. Of, beter gezegd, van ’faire chocolademelk’, want gewone faire melk bleek nog een stap te ver. Dit zei bestuurslid Dirk-Jan Schoonman van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV).



De bond heeft wel geprobeerd gewone faire melk in het winkelschap te krijgen, maar er liggen al zo veel soorten gewone melk in het winkelschap en de concurrentie daarmee is zo moordend, dat het geen doen bleek om daar nog een ’eerlijk’ product naast te leggen. Bovendien vonden supers standaardmelk te weinig onderscheidend, terwijl er bij chocolademelk weinig keuze is.

Zo kwam de NMV noodgedwongen uit bij chocolademelk, maar geen gewone. Om het product onderscheidend te maken, werd contact gezocht met de stichting Max Havelaar en werd het een dagvers product. Zo ligt nu verse chocolademelk met het Faironika-beeldmerk én het Max Havelaar-keurmerk in het koelschap. Eerst bij de C1000, daarna ook bij andere supers, hoopt de NMV.

Deelnemende boeren levert het product een marge op van 8 tot 10 cent, uitgaande van een kostprijs van 43 cent.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Het nieuwe segment wat aangeboord wordt is het bedel segment. Slecht voor het imago van de boer.

  • NoordHollander

    dit is een waardeloos plan chocolademelk smaakt goed maae dat gezeur eromheen niet

Of registreer je om te kunnen reageren.