Rundveehouderij

Nieuws 590 x bekeken

Yakult ziet Europese omzet dalen

Tokio – Yakult heeft in 2011 goed gepresteerd in de VS en China, maar zag de omzet in yens gerekend in Europa dalen. In euro's is de omzet 1,4 procent gestegen. Dat heeft de producent van probiotica en andere zuivelproducten bekendgemaakt bij de jaarcijfers.

Het bedrijf zag in het gebroken boekjaar (afgelopen 31 maart) de omzet in Europa reeds 11 procent dalen tot 8,6 miljard yen (81 miljoen euro). In Europa beperkt Yakult zich tot probiotica, een markt waarop de concurrentie volgens de Japanners toeneemt. Bovendien houden consumenten in Europa de hand op de knip vanwege de economische onrust. In Europa is Yakult vooral actief in Nederland, waar het in Almere een grote fabriek heeft.

De verkopen van Yakult in Azië en Oceanië stegen 13,4 procent tot 25,5 miljard yen (242 miljoen euro). In China is volgens Yakult veel imitatie aanwezig, maar de middenklasse vertrouwt onder meer door de melamine-crisis vooral buitenlandse bedrijven. In Noord- en Zuid-Amerika stegen de verkopen met 8,6 procent naar 37,6 miljard yen (357 miljoen euro). In de VS verkoopt Yakult dagelijks 118.000 drankjes, tegen 90.000 drankjes in 2009. Yakult is van plan in 2012 een fabriek te openen in Californië, die in eerste instantie een capaciteit krijgt van 250.000 flesjes per dag. Er wordt tevens een derde fabriek gebouwd in China, de tweede voor Yakult in Guangzhou.

De aardbeving en tsunami hebben een fabriek in Noord-Japan buiten productie gesteld, maar deze komt volgens Yakult eind oktober weer in bedrijf.

Of registreer je om te kunnen reageren.