Rundveehouderij

Nieuws 199 x bekeken

'Pepsico zet met Theo Müller joint-venture op'

Purchase – Pepsico en de Unternehmensgruppe Theo Müller willen een joint-venture opzetten voor de verkoop van drinkyoghurt in de VS. Dat meldt de Wall Street Journal.

Een woordvoerder van Theo Müller spreekt van ”speculatie”. Met de joint-venture kan Pepsico een serieuze speler worden op de wereldwijde zuivelmarkt.

Eerder ging het bedrijf uit de staat New York joint-ventures aan met de Saoedische zuivelgigant Almarai en de snelgroeiende Russische zuivel- en vruchtdrankenconcern Wimm-Bill-Dann. Pepsico wil de omzet in voedzame en gezonde dranken en snacks vóór 2020 verdubbelen tot 30 miljard dollar. Pepsico stond voorheen vooral bekend om ongezonde producten als Pepsi Cola en Lay’s chips.

Theo Müller is een onderneming uit de Zuid-Duitse deelstaat Beieren die in 2010 een omzet realiseerde van 2,2 miljard euro. In het Verenigd Koninkrijk is Theo Müller al sinds 1995 marktleider in het segment voor yoghurt. Het bedrijf telt 4.700 werknemers en is ook eigenaar van Weihenstephan, Sachsenmilch en kaasmaker Loose. Theo Müller claimt de grootste particuliere zuivelaar te zijn van Duitsland.

Topvrouw Indra Nooyi van Pepsico heeft eerder aangegeven in yoghurt een strategische groeimarkt te zien. Nooyi speculeerde in 2005 over een peperdure aankoop van het franse Groupe Danone, maar zag van een overname af toen de Franse overheid al meteen duidelijk maakte tegen de deal te zijn.

Een joint-venture met Theo Müller kan van Pepsico in één klap een middelgrote speler maken in het yoghurtsegment op de Amerikaanse markt. Nu is Theo Müller vrijwel uitsluitend in Europa en Israël actief, maar met PepsiCo kan een merk worden gelanceerd in de VS. Mogelijk kopieert men het in het Verenigd Koninkrijk zo populaire merk Müller Corner.

De Amerikaanse concurrent General Mills betaalde eerder bijna een miljard euro aan de Franse zuivelcoöperatie Sodiaal en private-equity fonds PAI Partners voor zuivelaar Yoplait. Ook aartsrivaal Coca Cola roert zich in de yoghurtmarkt. Twee jaar geleden lanceerde Coca Cola zoete drinkyoghurt onder de merknaam Vio.

Of registreer je om te kunnen reageren.