Rundveehouderij

Nieuws 89 x bekeken

Amerikanen brengen (smeer)kaas naar Frankrijk

Parijs – Het Amerikaanse voedingsconcern Kraft Foods wil de Franse markt veroveren met Philadelphia, de smeerkaasachtige ‘cream cheese’ die tot één van haar bekendste merkproducten behoort.

Philadelphia wordt momenteel uitgetest in enkele supermarkten in Parijs en in Angers en moet daar concurreren met puur-Franse soortgenoten als La Vache qui rit of St Morêt.

Kraft Foods is altijd al in Franse winkels vertegenwoordigd met merken als Milka, Suchard of Côte d’Or maar wil het kaasland bij uitstek nu ook veroveren met haar eigen smeerkaas. Het zal daarbij vooral de strijd moeten opnemen tegen Bongrain, één van de grootste Franse kaasbedrijven dat 75 procent van de markt voor deze specifieke kaassoort in handen heeft.

Philadelphia bestaat al sinds het eind van de 19e eeuw en is onder meer bekend als ‘onmisbaar’ ingredient voor cheese cake. Kraft Foods hoopt een sterke positie op te bouwen in Frankrijk om zo de wat tanende verkopen op de Amerikaanse thuismarkt op te vangen. Maar de Fransen zelf zijn daar niet zo zeker van. ‘‘Laten we ons verleiden door een smaakloos product als dit. Je mag toch zeker hopen van niet,’’ schrijft bijvoorbeeld Le Figaro.

Of registreer je om te kunnen reageren.