Redactieblog

4399 x bekeken 4 reactieslaatste update:5 sep 2017

‘Blij dat ik bij FrieslandCampina ben’

Gemeen vraagje aan topman Joosten van FrieslandCampina: “Weet u zeker dat de businessgroep Kaas, boter en poeder het laatste halfjaar een uitstekende prestatie heeft verricht? U stelde dat zo zeker bij de presentatie van de halfjaarcijfers, maar waar baseert u dat op?”

Een uitstekende prestatie lever je als je het beter doet dan de concurrent, maar dat blijkt nergens uit. De melkprijzen van de kaascoöperaties in ons land zijn ook sterk gestegen. Bijvoorbeeld A-ware. Die tikte als eerst de 40 cent per kilo melk aan. Ook Cono betaalt tot nog toe meer uit dan FrieslandCampina, evenals het kleine broertje Rouveen. Doc zit nog lager, maar stijgt wel sterk met de uitbetaalde melkprijs.

Het is best mogelijk dat andere kaascoöperaties het beter doen dan FrieslandCampina. Misschien is Joosten zo blij, omdat zijn boter-, kaas- en poederafdeling eindelijk eens uit de verliezen is. Dat heeft meer te maken met de bijzonder sterke botermarkt en de gestegen prijzen voor kaas, dan met de prestatie van businessgroep Kaas, boter en poeder. Voor de wind kan iedereen hard fietsen. Het wil er bij mij niet in dat ze vorig jaar nog onder de maat en met verlies werkten, en nu met winst vanwege de bijzondere prestaties.

‘De tweede helft van het jaar wordt nog beter, zegt Joosten’

Maar het glas is halfvol, zegt Joosten van FrieslandCampina. En dat is een belangrijk signaal. Dat betekent dat we de rest van dit jaar ook een goede melkprijs kunnen verwachten. Plus nog een fikse nabetaling uit de winst die het eerste half jaar al hoger was dan vorig jaar. De tweede helft van het jaar wordt nog beter, zegt Joosten. Dat betekent nog een groter bedrag uit de winstdeling einde dit jaar. Voorzitter Keurentjes doelde daar ook al op in zijn interview van een paar weken geleden, toen hij als doel stelde de stijging van de prestatieprijs in hetzelfde tempo als nu door te laten lopen tot 2025.

‘We kunnen ons met deze cijfers en toekomstverwachting in de handen wrijven’

Dat is toch wel het fijne van een coöperatie. Het gaat beter en dat zien we aan de winst die openbaar is. Een deel van die winst is voor de leden en dus kunnen we ons met deze cijfers en toekomstverwachting in de handen wrijven.

Dat is anders dan de boeren van bijvoorbeeld A-ware. Een goede melkprijs op dit moment, maar als er straks extra winst is, verdwijnt die in de zakken van eigenaar Anker. En die zijn al zo goed gevuld.

‘Ik heb nog altijd medelijden met de boeren die vroeger Coberco verlieten voor DOC’

Daarom ben ik nog altijd blij dat ik aan een coöperatie lever. Mits goed geleid en presterend natuurlijk. Want ik heb nog altijd medelijden met de boeren die vroeger Coberco verlieten om te profiteren van de toen nog prima uitbetalende DOC.

Hun zonen betalen als opvolgers nu al jarenlang het gelag.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Je hebt opbrengsten en kosten. Melkfabrieken kun je vergelijken op hun opbrengsten door te kijken wat hun omzet per kg melk is. Is die hoger dan bij de concurrentie dan maken ze producten met extra toegevoegde waarde en verkopen ze die ook nog eens goed. Ook bij de kosten kun je ze vergelijken. Het moet mogelijk zijn om , bij een veel lagere omzet , de kosten te doen dalen en dan niet alleen de boerenmelkprijs te verlagen.

  • alco1

    Dat Joosten zo praat komt omdat hij de anderen geen aandacht schenkt.

  • Bennie Stevelink

    Een businessgroep doet het goed als het een waarde per liter melk realiseert die hoger is dan de garantieprijs. Dan wordt positief bijgedragen aan de winst.

  • koeien10

    tweede halfjaar wordt nog beter jaja als riedel is betaald.

Of registreer je om te kunnen reageren.