Redactieblog

3639 x bekeken 11 reacties

'DOC verkwanselde ook Hollands kaasmerk'

“Het bestuur van DOC verkwanselde niet alleen zijn coöperatie aan DMK, maar ook het Hollandse kaasmerk”, zegt Hanna hoofdschuddend.

"Wat een bestuurlijk onvermogen. Zo lijden niet alleen DOC-leden onder de fusie, maar de hele Nederlandse kaassector."

Een ongemakkelijke waarheid. De gevolgen daarvan schetste Martin Ehrhardt, directeur marketing van DMK International. Hij zei dat de overname van DOC veel gebracht heeft voor DMK. Ze zetten nu sterk in op de verkoop van kaas met de naam Dutch Original Cheese. "Je merkt echt overal dat er een goed imago aan kleeft. Dit merk gaat ons nog veel brengen."

Uniek merk weggeven aan Duitsers

Onthutsend. We hebben moeite genoeg om onze kaas tot hogere waarde te brengen en nu geven we het unieke merk nog weg ook aan de Duitsers. Die gaan ons er natuurlijk in het buitenland mee beconcurreren. DMK heeft het zwaar en zal er alles aan doen om een stukje van de koek van Hollandse kaas mee te eten.

“En wie zegt ons dat het echte Hollandse kaas is”, zegt Hanna ergdenkend. ”DOC raakt op het ogenblik melk kwijt aan A-ware. Nu die een eigen melkprijs heeft die veel beter is dan die van DOC, kiezen de leden eieren voor hun geld. Ze waren naar DOC gegaan om met hun grotere bedrijven een hogere melkprijs te krijgen. Dat is hun opgebroken. Ze gaan nu even gemakkelijk weer richting A-ware. Daardoor krijgt DOC minder melk en daarmee een onderbezetting in de fabriek. Logisch dat DMK die opvult met Duitse melk om de hogere opbrengst van Hollandse kaas te krijgen.”

'DMK verkoopt straks kaas met het Hollandse merk, gemaakt van Duitse melk'

Wonderlijke toestand. DMK verkoopt straks kaas met het Hollandse merk, gemaakt van Duitse melk. Op de markt gebracht door een Duitse coöperatie. Zo wordt een merk misbruikt en de consument besodemieterd.

Kijken in de hoofden van de DOC-bestuurders

Wat zou ik graag in de hoofden van de bestuurders van DOC kijken. Zij zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor deze situatie. Zij dachten het boerenbelang te dienen. Maar hun directeur, die het voorstel sterk verdedigde, is al gevlucht en zij blijven achter. Hoe voelen ze zich? Boerenbestuurder of speelbal van allerlei belangen?

Laatste reacties

  • hansvanbergen

    Dan zal dmk die melk wel eerst moeten hebben want zij krijgen ook veel minder melk aangevoerd. Ik heb nog nooit doc kaas in de winkel gezien. Wel heel een Campina kaas voor kinderen. En verder gaat al die kaas naar de handel. Ik zie wel vaak kritiek op doc maar FRC kaas daar deugt evenmin veel van aldus een citaat van de directeur. Ook daar is het folie stampen en wachten tot er iemand belt. Je zag het in het intervieuw laatst met Joosten. Tis China hier babyvoeding daar maar over de 550.000 ton kaas heeft hij nauwelijks een mening of intresse.

  • hansvanbergen

    Cono maakt dure kaas maar die zijn klein. Ja dat zeiden ze 30 jaar geleden ook al! Geen enkele ontwikkeling in de opinie over kaas, Campina. Ondertussen zijn ze lachend ingehaald op het kaasfront door Delta milk en aware.Want als Campina Kaas een zelfstandig bedrijf was hoe zijn daar de melkprijs dan van zijn?

  • ........

    Joosten stuurt aan op een breuk en dan met een vette gouden handdruk vertrekken

  • hansvanbergen

    Nou nee Tinus dat gaan ze sowiezo helemaal niet doen. Tis sowiezo de schuld van de leden zelf die schimpen en schampen op DOC maar ondertussen hebben ze zelf een 6? keer zo grote kaas industrie waar ze tienduizenden euro's geld in hebben zitten en NIETS vanaf weten. Dht Joosten ondertussen is zo ' Chinees' dat hij grote melkveebedrijven persoonlijk kent. Dat valt mij dan weer op

  • Bennie Stevelink

    Hier kan het een en ander over gezegd worden:
    We zien in Europa bij consumenten een toenemende neiging tot nationalistisch koopgedrag. De Fransen voorop, die onder druk van actievoerders en politiek alleen Frans kopen. De Duitsers hadden altijd al een voorkeur voor vlees uit eigen regio wat mede heeft bijgedragen aan de problemen bij Vion. Ook bij andere producten zien wij deze ontwikkeling.
    Voor ons Nederlanders die 70% buiten eigen land moeten afzetten is dit een groot gevaar. Dat een Nederlandse kaasfabriek onderdeel is van een Duitse coöperatie zou in dit licht wel eens een voordeel kunnen zijn. In Zuid Duitsland kennen we LandLiebe, Duitse zuivel die onderdeel is van een Nederlandse coöperatie. Het draagt er aan bij dat Duitse consumenten Duitse en Nederlandse zuivel als één geheel ervaren en net zo gemakkelijk Nederlandse als Duitse zuivel blijven kopen.
    DOC als onderdeel van DMK heeft voor de gehele Nederlandse zuivel dus meer voordeel dan nadeel.

  • Bennie Stevelink

    @Hans, dat Roelof Joosten druk is met China is terecht. Kindervoeding is het best renderende product. Het wordt gemaakt van wei wat overblijft bij de kaasproductie. Door zoveel mogelijk kindervoeding te verkopen verhogen wij de waarde die gecreëerd wordt uit melk die de kaasbak ingaat.

    Je kunt het resultaat van de kaasdivisie van FC niet één op één vergelijken met de melkprijs van Delta Milk of Cono. Bij de kaasdivisie van FC gaat het om alleen de opbrengst uit kaas. De opbrengst van kindervoeding die gemaakt wordt uit wei valt onder de divisie Ingrediënten. De melkprijs van Delta Milk en Cono is een integrale melkprijs waar dus alle opbrengsten in zitten.

  • hansvanbergen

    Mooie voorbeelden van coopertief kooker denken Bennie. Maar het artikel ging over kaas. Rouveen, Leerdammer, Cono, Delta milk, A Ware en nog vele anderen kunnen EN winstgevend hoogwaardige kaas maken EN kaas wei verkopen en Doc en Campina kunnen dat NIET.

  • WGeverink

    Goudse kaas is ook een begrip. Hier in de winkel kun je kiezen of je je geld wil uitgeven aan een Nederlandse of een Canadese Gouda. Er is geen verschil in smaak.

  • .....

    A ware maakt toch ook Hollandse kaas in Nederland van duitse melk, dus wat is het probleem

  • Rip

    ......... ziet geen probleem. Volgens hem is het merk Hollandse kaas dus niets waard. Waar haalt hij die domme waarheid vandaan? Het is maar goed dat onze kaasexporteurs daar anders over denken, anders daalt de melkprijs nog verder. Zeker is dat ......... geen kaas gegeten heeft van de waarde van een merk.

  • mr X

    Het "schrijvertje" vergeet dat de leden destijds zelf gestemd hebben om samen te gaan met DMK. Er was toen toch iemand van Aware die geprobeerd heeft om de overname te verhinderen, vond geen weerklank. Dus eigen schuld, dikke bult. Er komt steeds meer duitse invloed in Nederland in het agrarisch gebeuren; zie de pluimveehouderij...... Volgt de varkens- en rundveehouderij?

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.