Leren marktdenken in de melkveehouderij - Foto: Fotostudio Wick Natzijl RundveeOpinie

‘Leren marktdenken in de melkveehouderij’

Lessen economie, geografie en chemie zijn nodig voor innovatie in melkveehouderij op alle fronten.

September komt eraan, de scholen gaan weer beginnen. Spannende tijd, onze dochter gaat naar het voortgezet onderwijs. Nieuwe fiets gekocht en de route naar nieuwe school even verkend. Ze is er helemaal klaar voor.

Waarom steeds meer melkkoeien in Nederland?

Was dat nu ook maar zo met de melkveehouderijsector. Al heel lang wisten we dat het zou gaan veranderen, en wat hebben we gedaan? We gaan door zoals opa het ook altijd heeft gedaan. Maar de tijden zijn wel veranderd. Er is een generatie melkveehouders en bestuurders ontstaan die dat nog niet helemaal door hebben. In de andere EU-landen komen er minder melkkoeien, in Nederland neemt het aantal alleen nog maar toe. Tot hoever moet de melkprijs dalen tot ook hier het licht gaat branden?

Ga terug naar 50 koeien

Het lijkt mij toch vrij logisch dat als je 100 koeien melkt, de mest moet afzetten en voer aankoopt, je niet naar 150 koeien moet gaan. Beter nog, ga terug naar 50 koeien. Het is nu vrije markt, dus als producent moet je proberen mee te bewegen met de markt. Weet dus als melkveehouder welke kosten de laatst gemolken koe maakt. Uiteraard heb je niet zomaar een nieuwe koe, maar domweg alles doormelken is nu erg onverstandig.

Nederlandse boer veroorzaker melkoverschot

Ik houd niet van doemdenken en zwartkijken, maar de realiteit is dat het er niet goed uitziet voor de Nederlandse melkveehouderij. We worden met Ierland gezien als veroorzaker van het melkoverschot. Daarom gaan de andere Europese landen ervoor zorgen dat Nederland de derogatie kwijtraakt. Dit samen met de sterk toegenomen fosfaatproductie zorgt ervoor dat de kaarten ongunstig liggen.

Marktdenken onder de knie krijgen

Er zullen meer lessen economie gevolgd moeten worden om het marktdenken onder te knie te krijgen. Aardrijkskunde voor wat betreft de nog niet ontdekte markten en scheikunde voor het ontwikkelen van nieuwe producten. Kort samengevat: innoveren op alle fronten door meerdere lagen.

Interventie zorgt voor langdurig lage melkprijs

De steun die de melkveehouders tot nu toe hebben gehad, werkt averechts. De interventie is de dood in de pot en zorgt alleen maar voor langdurig lage melkprijzen. Een premie uitkeren om een melkkoe te slachten, zorgt ervoor dat er een koe wegraakt en er twee kalveren voor terugkomen. Niet heel erg effectief en ethisch. Beter zou zijn een vaarzenexportregeling. Een jong dier verkopen, ver buiten Europa aan een land waarvan je weet dat de koper de helft van de melk eruit haalt en het dier daarna na een lactatie meestal op de barbecue legt.

Melkveehouderij moet volwassen worden

De melkveehouderij gaat de komende jaren volwassen worden. We moeten zelf fietsen, want Van Dam gaat onze sector zeker niet duwen. Sterker nog, hij gaat mee op de bagagedrager. In hoeverre de melkveehouderij de regie kwijt is, zal blijken. Ze mag in mijn beleving opnieuw naar school om bij te leren.

Een overzicht van alle melkprijzen vind je op boerderij.nl/markt.

Beheer
WP Admin