Redactieblog

4533 x bekeken 20 reacties

'A-ware onderweg naar goed'

De melkprijs van A-ware is voor de tweede achtereenvolgende maand verhoogd. Een goed bericht.

Betekent het ook dat A-ware nu een goede melkprijs uitbetaalt? Nou, nee. Als je vergelijkt met FrieslandCampina en Cono, dan zijn ze nog steeds centen lager. Kijk je naar de prijs van DOC-DMK, dan is de prijs meer dan 3 cent hoger. De boeren die DOC de rug toekeerden hebben dus baat bij hun beslissing.

Je kunt zeggen dat A-ware onderweg is naar een goede melkprijs en snel reageert, nu de kaasprijzen stijgen. Tenminste, als het geen politieke prijs is. In juni heeft A-ware de koppeling met DOC losgelaten. Alle ogen waren gericht op deze nieuwste loot aan de zuivelstam. Het kan dus zijn dat ze de prijzen vooral hebben verhoogd om een goede indruk te maken. We moeten de kaasprijs maar sterk in het oog houden om de echte bedoeling van A-ware met de melkprijs te kunnen volgen.

Profiteren van melkprijsellende

Zeker is dat ze hebben geprofiteerd van de melkprijsellende bij DOC. Door hun prijs daaraan te koppelen hebben ze kapitalen verdiend. Andere producenten van kaas, zoals Deltamilk, Bel Leerdammer, Cono en Rouveen, hebben de afgelopen jaren laten zien dat je met kaas best een redelijke tot prima melkprijs kunt uitbetalen. DOC lukte dat niet en dat is kennelijk te wijten aan een slecht management. Anders kon het verschil nooit zo groot zijn. En natuurlijk een zwak bestuur.

De vraag dringt zich op wat DOC-leden nu het beste kunnen doen. Blijven ze bij hun coöperatie, dan weten ze dat ze met de DMK-melkprijs ook de komende jaren slecht zitten. Die bungelt in Duitsland onderaan en de leden zijn daar onrustig. Het aan de leden van DOC voorgespiegelde walhalla van een breed scala aan producten lijkt er niet te zijn en levert in ieder geval te weinig op. Nieuwe markten veroveren met nieuwe producten is moeilijk en zal de komende jaren niet zorgen voor een hogere melkprijs.

Marktconforme melkprijs

Daarom kunnen de DOC-leden maar het beste hun knopen tellen; vooral zij die niet kunnen en willen leven van en met de emotionele binding met hun voorheen welvarende coöperatie. En misschien wel kiezen voor A-ware. Dat is een van de weinige fabrieken die meer eigen melk wil hebben. Nu A-ware ook een eigen melkprijs heeft, zal hij zijn aanvoer van melk zeker willen stellen. Dat betekent dat hij nooit de hoogste, maar wel een marktconforme melkprijs moet bieden.

Dat is altijd beter dan doormodderen in de poel van een mislukte fusie/overname, waarbij de moeder (DMK) slechter uitbetaalde dan de dochter (DOC) altijd deed. En deze dochter kon haar moeder wel uitzoeken. Hoe was dat mogelijk, denk je nog steeds.

Laatste reacties

  • daan1908

    Iets met hoenderhok en knuppel .

  • farmerbn

    Wat is de omzet per liter opgehaalde melk van A-ware en DOC? En wat was die enkele jaren voorheen?
    Melkfabrieken verkopen hun zuivel met langlopende contracten en kopen bij de boer op dagprijs. Is die dagprijs laag dan verdienen ze giganties en als de dagprijs hoog is dan drukken ze die gewoon. Altijd bingo voor melkfabrieken. We moeten naar een systeem van (een gedeelte) vaste prijzen net als de fabrieken. Sluit de fabriek een langlopend contract dan moet je als boer ook de mogelijkheid hebben om een vaste melkprijs te krijgen. Volgens mij bestaat dit systeem in Amerika al langer.

  • farmerbn

    Voerverkopers doen het ook. Gaat bv de sojaprijs dik omhoog , wordt de brokprijs hoger. Ook als ze van tevoren flink ingekocht hadden. Gaat de soja-prijs dik omlaag, blijft de brokprijs hetzelfde en pakken ze veel geld. Ook hier geldt; koop een gedeelte op een vast contract en wed op meerdere paarden. Stop niet alle eieren in hetzelfde schaaltje. Koppel dus een melkcontract aan een voercontract en misschien een mestafzetcontract.

  • p.g.pronk

    iets met oogkleppen voor en voordoen alsof er geen andere optie is
    t is gewoon door onze strot heen geduwd
    als iedereen tegen had gestemd hadden we in ieder geval tijd kunnen winnen voor een beter alternatief
    maar wat schetst mijn verbazing , BIJNA IEDEREEN STEMDE VOOR DE FUSIE
    stelletje angsthazen
    DIT komt niet goed

  • mts.teutelink1

    Ik ben het met Pronk eens. Ik verbaas me nog steeds over de stemuitslag. ben nog steeds van mening dat ze met de verkeerde Duitser zijn gefuseerd. DOC kan zeer efficiënt bulkkaas maken. Verkopen lukt ze echter niet.

  • hansvanbergen

    Ben bang dat dit bij FC niet heel veel anders is. Kijk ff naar de foto. Dit soort grote kazen koopt niemand. Dit wordt alleen opgekocht door de kaashandelaren die het verwerken versnijden en aan de supermarkten verkopen. Campina is 1 van de grootste en succesvolste merken die er zijn maar Campina kaas kom je in de supermarkt amper tegen. Frico kaas al helamaal niet. Maar ja daar mag je op de Campina vergadering niet over praten. Doc wordt altijd weggehoond maar ondertussen is Friesland Campina ook voor 50% een DOC. Ik zou als DMK een nieuwe directeur aannemen afkomstig van Friesland Campina. Daar kijken ze erg tegenop. En daar loopt vast ook iemand rond die NET niet algemeen directeur is geworden maar wel veel kwaliteiten en vooral contacten heeft. En Piet Boer vraag je als commissaris.

  • Bennie Stevelink

    @Hans, om de personele bezetting bij DMK te completeren vragen we jou er nog bij als hofnar.

  • Bennie Stevelink

    Het is gemakkelijk om af te geven op de huidige directie en bestuur van DOC. Zij zitten opgescheept met strategische fouten uit het verleden. De gevolgen hiervan kun je niet zo maar even veranderen. Alleen op de heel lange termijn na vele jaren van achterstand.

    De eerste strategisch fout is dat men in de jaren negentig is doorgegaan met bulk produceren met een focus op alleen kostprijs. Dit levert een goede melkprijs op (soms zelf de hoogste van Nederland) maar alleen in een beschermde markt of een schaarste markt. Daarmee kon DOC een goede melkprijs uitbetalen tot 2007. In 2006 eindigde de beschermde markt en in 2007 hadden we schaarste op de markt. Vanaf 2008 hadden we een vrije markt met overaanbod. Vanaf die tijd gaat DOC er onderdoor. Niet omdat de huidige directie het slechter doet maar omdat de markt veranderd is. Bulk produceren in een vrije markt met overaanbod rendeert slecht, zelfs als je een voorsprong hebt in kostprijs.

    wordt vervolgt.......

  • Bennie Stevelink

    Vervolg

    De tweede strategische fout is dat men in 1997 niet is meegegaan in de fusie die heeft geleid tot de vorming van Frieslandfoods. Ze hadden dat gemakkelijk kunnen doen omdat er toen nog geen mededingingswetgeving was. Die is ingegaan op 1 januari 1998. De fusie heeft men laten plaatsvinden op 28 december 1997, dus 3 dagen ervoor. DOC heeft nog wel informatie ingewonnen over de fusie maar heeft er vanaf gezien omdat het nieuw te vormen Frieslandfoods alle losse leveranciers buiten de deur zou zetten. Ze hebben gekozen voor het belang van de losse leveranciers ten koste van de eigen leden. Een boer is geen lid maar losse leverancier omdat hij "vrij" wil zijn en geen verantwoordelijkheid voor de coöperatie wil nemen. Moet de coöperatie dan wel verantwoordelijkheid voor de losse leverancier nemen? Vrijheid werkt toch naar twee kanten? Als ik in het bestuur had gezeten had ik er geen enkele moeite mee gehad dat Frieslandfoods de losse leveranciers buiten de deur had gezet. Voor mij zou alleen het belang van de leden tellen.

  • hansvanbergen

    Hele verhalen Bennie maar nooit een oplossing. Als ze niet gefusseerd waren en de Rusland blokkade was er niet geweest hadden ze nu 33 cent kunnen uitbetalen en waren ze nr 1 in Europa geweest. Mede door de Rusland blokkade is de Doc in een doodlopende straat terecht gekomen en was een fusie de enige oplossing. Mede door jouw schuld zijn ze met de verkeerde partij gefuseerd. Ook al kiest DMK voor mijn oplossing, goed management en draaien ze binnen 1 jaar bij, dan nog missen de doccers minimaal een ton melkgeld, wat heel erg moeilijk ingehaald kan worden. . Tis voor jouw Bennie met al je visie en kennis moeilijk toe geven maar ook FC begon pas te draaien met een goede, welliswaar dure, CEO. DMK is ook groot genoeg voor een anderhalf miljoen euro kostende ceo, die al bewezen heeft dingen op te kunnen lossen

  • kleine boer

    Ze kunnen toch moelijk allemaal dezelfde prijs uitbetalen en de ene keer is die beter de andere keer die als je daar nie tegen kan moet je je melk zelf aan huis of zo verkopen da gezemmel elke x over wie het beste uitbetaald om moe van te worden. Met koeien naar slager net zo over 10-15 jaar zal het elkaar allemaal weinig maken bij koeien zijn er die per kg meer betalen maar altijd klasse lager uit komen als je er niet tegen kan zelf slachten en verkopen....

  • Bennie Stevelink

    DOC zonder fusie en Ruslandblokkade met alleen bulkkaas 33 cent betalen in de huidige markt?
    Op de eerste plaats ging DOC er in 2009 ook diep onderdoor. Toen was er nog geen fusie of Ruslandblokkade. Ten tweede maakt de Ruslandblokkade momenteel niets meer uit: de Roebel is zodanig in prijs gedaald dat verkoop naar Rusland toch niets meer oplevert. Ten derde heeft men bij DOC voor de fusie gekozen vanwege de malaise en is er geen malaise vanwege de fusie.

    Hogere verwaarding van melk is bij zowel DOC als DMK een doel aan de horizon. Het vraagt vele jaren van inspanning waarbij de melkprijs lager zal zijn dan bij anderen. Al die jaren kunnen criticasters afgeven op de directie. Net zoals vroegere jaren ook werd afgegeven op Frieslandfoods die lager uitbetaalde dan DOC. Feit is wel dat DOC en DMK samen veel betere kansen en mogelijkheden hebben tot hogere verwaarding dan afzonderlijk.

  • Bennie Stevelink

    @Hans, wat FC betreft: bij Frieslandfoods hadden ze goed in de gaten welke kant het op moest. Meer toegevoegdewaarde producten en merkproducten. De uitvoering bleek echter veel moeilijker dan men aanvankelijk dacht. Dit heeft geleid tot verschillende mislukkingen. Zoals de poging om kaas onder merk te verkopen en de mislukking om in Peru voet aan de grond te krijgen. Uit informatie van mijn zuster, die in die tijd bij Frieslandfoods werkte als product manager, heb ik de overtuiging dat beide mislukkingen zijn te wijten aan dezelfde marketingfout. Dat in 2007 Theo Spiering werd gepasseerd en Cees 't Hart werd binnengehaald wekte bij mij geen verbazing. Cees 't Hart had bij Unilever bewezen een uitzonderlijk marketingdeskundige te zijn. Precies wat ze bij Frieslandfoods en Campina nodig hadden.

  • hansvanbergen

    Heelverhaal wah Bennie en uiteindelijk zeg je precies wat ik al eerder zei. Goed management begint met een goede topman. Maar daarvoor moest je mij eerst even voor randdebiel uitschelden. Keurig hoor. Echt een bestuurder in de dop. Dmk heeft melk, fabrieken en klanten. Ze hebben alleen geen tijd. Alles wat ze nodig hebben is goed management. En waar haal je die kennis? Bij het bedrijf waar je jaloers op bent Campina dus. Of je haalt Cees vant Hart op bij Carls berg waar die wat loopt te droeftoeteren en altijd verliest van oa Heiniken.

  • hansvanbergen

    En je kunt wel blijven doorzaniken over Friesland Foods maar dat bestaat al 8 jaar niet meer en niemand mist het. Maar jullie als leden waren trots op je cooperatie en hielden ervan. Nu nog dat merk je wel. Dat zelfde gevoel hebben de DOC leden kennelijk ook en dat beinvloedde hun beoordelingsvermogen. Mind you dat als doc was gefusseerd met FFcdc dan had FC nooit bestaan.

  • hansvanbergen

    33 cent voor kaas naar melk had je gewoon kunnen lezen. Heel groot deel van de kaas ging naar Rusland en werd, altijd al, gekocht door de topklasse van de russische maatschappij en die blijven gewoon doorkopen.

  • BO(skabout)ER

    bulk kaas is ook in Rusland iets voor de gewone burger. Niet alleen de topklasse. In de steden heb je gewoon een enorme middenklasse.

    DOC zou heus wat beter betalen daardoor; maar dat geld ook voor de andere fabrieken.

    Overigens denk ik wel dat Aware gewoon beter is in het verkopen van kaas; een strategische samenwerking 2 jaar geleden met Aware was in mijn ogen ook een goede stapgeweest. Ik denk dat DOC en Aware op die manier beter zouden presteren en de fabriek hadden kunnen uitbreiden.

    Maar de fusie met DMK is ook prima in mijn ogen; denk dat we over 5 jaar niet heel ver van FC afzitten; maar er kan in 5 a 10 jaar zoveel veranderen. Dat weten we pas in de toekomst.

  • hooghoes

    Doc boeren ga nou eens minder melk leveren

  • s c de boer

    Als deze situatie aanhoud, komt er vanzelf minder melk bij DOC.
    Waaronder mijzelf.

  • hansvanbergen

    Er komt natuurlijk al flink minder melk bij doc. Ze kopen zelfs melk bij. Mooi voorbeeld dat dat niet helpt. Is alleen maar negatief want spot melk is 27 cent

Laad alle reacties (16)

Of registreer je om te kunnen reageren.