Redactieblog

2905 x bekeken 9 reacties

'Melken boeren bij DMK echt minder?'

DMK, u weet wel, de Duitse eigenaar van DOC, maakte bekend in april minder melk te hebben ontvangen. 'De markt doet zijn werk', zegt het bedrijf tevreden in een persbericht.

Ingrijpen van de overheid in de vrije markt is dus niet nodig. Boeren die in nood zitten, kunnen wel geholpen worden met een liquiditeitsoverbrugging, vindt DMK.
"Kolder", veroordeelt Hanna. "Dat verhaal is niet waar. Feit is dat tussen april vorig jaar en dit jaar 726 melkleveranciers DMK hebben verlaten. Dat heeft de Duitse landbouworganisatie bekend gemaakt. Logisch dat dan de melkaanvoer daalt. Die boeren zijn gewoon weggegaan omdat DMK in Duitsland een slechte melkprijs uitbetaalt. Weet je meteen wat dit voor de DOC leden betekent."

"Wat wil je hiermee zeggen?"vraag ik.

'Een schamele 10% van de aandelen van DMK. Dat is wat er overbleef van het eens zo glorieuze DOC'

"Dat alle verhalen van DMK achteraf onbetrouwbaar blijken te zijn. Dat begon al met de overname van  DOC. Het zwakke bestuur en dito directie van DOC geloofde in de zoetgevooisde geluiden van de grote Duitse broer en hief de eigen onderneming op. Daarvoor kregen ze een schamele 10% van de aandelen van DMK. Dat is wat er overbleef van het eens zo glorieuze DOC. Een gering aandeel, zonder invloed, in een slecht draaiende Duitse coöperatie. Dat gebeurde onder voorzitterschap van Arjan Schimmel. Die man zal er nu wel slapeloze nachten van hebben."

'DMK neemt het niet zo nauw met de waarheid. Dat is voor het vertrouwen in de coöperatie funest'

Ik zwijg, want er valt niet veel tegen deze redenering in te brengen. Het is ook wel bekend. Het enige nieuwe is de ervaring dat DMK het niet zo nauw neemt met de waarheid. Dat is voor het vertrouwen in de coöperatie funest.

'Ik voel meer medeleven met DOC-boeren, die uit nood naar A-ware zijn vertrokken. Ze hadden geen keus'

Zelf voel ik meer medeleven met DOC-boeren, die uit nood naar A-ware zijn vertrokken. Ze hadden geen andere keus omdat FrieslandCampina terecht de deuren gesloten houdt voor nieuwe leveranciers. Ze kunnen de melk van bestaande leden nauwelijks verwerken. Bovendien betekent meer melk een lagere melkprijs voor iedereen.

Voor de A-ware boeren hoop ik dat die zuivelaar per 1 juli komt met een melkprijs, gekoppeld aan FrieslandCampina. Dan wordt hun durf afscheid te nemen van DOC in elk geval beloond.

Laatste reacties

  • hansvanbergen

    De ex doccers die nu aan A ware leveren zijn gemiddeld grote boeren zo bleek. Zij beuren dus 10- 15000 euro extra melkgeld. Daar zullen zij zeker nu blij mee zijn. Waarom zou je daar medelijden mee hebben.

  • Bennie Stevelink

    Eind jaren negentig en begin van deze eeuw betaalde DOC beter dan Frieslandfoods. Verschillende boeren van Frieslandfoods zijn zelfs vertrokken naar DOC. Oorzaak was dat Frieslandfoods aan het ombouwen was naar meer merkproducten en toegevoegde waarde producten. Dat koste toen meer dan het op dat moment opleverde. Het was een investering voor de toekomst. DOC bleef ondertussen doorgaan met bulk tegen de laagste kostprijs. Dat levert de beste melkprijs in een beschermde markt. Toen in 2006 de marktbescherming werd opgeheven bleken de toegevoegde waarde producten en merkproducten van Frieslandfoods goed te gedijen in de vrije markt. De bulk van DOC ging in de vrije markt onderuit.
    DMK is net als Frieslandfoods aan het ombouwen naar meer toegevoegde waarde producten. Dat kost eerst meer dan het oplevert en vergt ook vele jaren. De lage melkprijs van DMK zal dan ook nog wel een aantal jaren aanhouden. De fout van DMK is dat ze 15 jaar eerder hadden moeten beginnen.

  • dayo

    15 jaar eerder??? DMK bestaat nog maar 5 jaar....

  • Bennie Stevelink

    FrieslandCampina bestaat 8 jaar maar Frieslandfoods is al 18 jaar geleden begonnen met omschakeling van bulk naar meer toegevoegde waarde producten.

  • hansvanbergen

    Daar was Friesland Foods dan wel goeddeels in gefaald immers welke merken had FFoods? Sterke merken en goede produkten in de markt zetten dat doe je in 1 jaar en niet in 18. Ieder zuivel bedrijf in de hele wereld is zon 20 jaar geleden begonnen met omschakelen van bulk naar toegevoegde waarde produkt. Daar is niets bijzonders aan.

  • Bennie Stevelink

    DOC in ieder geval niet Hans. Die hebben geïnvesteerd in nog efficiënter en dus goedkoper bulk produceren. Ook Britse zuivelcoöperaties hebben niet in merk- en toegevoegde waarde producten geïnvesteerd. Ik heb vernomen dat Franse coöperaties pas sinds een paar jaar het in deze richting zoeken.
    Campina zocht het aanvankelijk binnen de verzadigde Europese markt. Pas kort voor de overname door Frieslandfoods kwamen ze tot het inzicht dat de beste marges worden gehaald in de groeimarkten in Azië. Frieslandfoods had daar toen al omvangrijke posities en al meer dan tachtig jaar ervaring.

  • hansvanbergen

    En dat leidde ook 80 jaar tot een ondergemiddelde melkprijs. De overeenkomst tussen het voormalige friesl foods en Campina was dat er veel bombarie was over vanalles maar dat ze allebei voor 55% gewoon een kaasfabriek waren die goedkope kaas maakte en die liet ophalen door de handel. Geen dure mooie kazen geen posities in de supermarkten. Niets. En die situatie is vandaag de dag weinig anders. 1 van de hoofdschuldigen van deze situatie zijn de leden. Zij hebben totaal geen kennis van zaken en zijn totaal geen kritische volger van hun cooperatie. Inderdaad dezelfde situatie als bij de doc.

    In Frankrijk maakt men al honderden jaren prachtige hele dure zachte kazen die men al honderden jaren exporteerd over de hele wereld. Daar kan de Nederlandse zuivel nog veel, heel heel veel van leren!!

  • hooghoes

    Allemaal kletsverhalen we moeten gewoon minder melk leveren das het beste voor iedereen

  • koestal

    Friesland-Campina kan al jaren niets aan de kaas verdienen is steeds hetzelfde liedje,ze verkopen ze ook niet ,maar geven ze weg tegen een vriendenprijs. Ze moeten de stofkam eens door de verkoopafdeling halen. A-Ware bestaat juist van de kaas ,Hier is echt iets mis. En maar vertellen dat de winst in Azie gemaakt ,ze laten hier de winst liggen

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.