Commentaar

2978 x bekeken 29 reacties

'Cijfers niet bekendmaken is verstoppertje spelen'

Het gezelschapsspel van 2016 binnen de melkveesector lijkt verstoppertje spelen te worden. Agrovision en boekhoudkantoren stoppen met het delen van de technische en financiële resultaten van hun klanten. Die vrezen dat inkopers van supermarkten deze info misbruiken om de inkoopkosten te drukken. Ook zijn ze bang voor selectief winkelen in de data door organisaties als Wakker Dier.

Het eerste is een kul-argument; inkopers kunnen de kostprijs zo laten bepalen door LEI en DLV. En dat de kalversterfte te hoog is, is een publiek geheim. Wat voor nut heeft deze mist dan? Het benchmarken wordt er niet makkelijker op. Je eigen waarde bepalen ook niet. Juist door de eigen mindere punten te signaleren en die te verbeteren, of door je eigen kracht te gelde te maken, is geld te verdienen.

De vrees voor dierwelzijnsactivisten is een foute. Zorg dat je je zaakjes op orde hebt of, als je daaraan twijfelt, schep orde en maak een communicatieplan.

Steeds meer mist rond melkprijs

Waar ook steeds meer mist komt, is rond de melkprijs. DOC maakt al tijden geen notering meer bekend. A-Ware zat op DOC plus 1 cent en gaat nu naar een eigen notering. Die wil ze alleen aan de toeleverende melkveehouders bekendmaken. Of dat nu een teken van kracht is, is maar de vraag. Feit is wel dat de Europese Commissie en de EDA, de Europese koepel van zuivelfabrieken, aandringen op prijzentransparantie. Dat is wat boeren vooruithelpt, want iedereen kijkt naar de hoogste prijs en wil die ook beuren.

Bizar besluit Duitse kartelwaakhond

In Duitsland heeft de kartelwaakhond enkele jaren terug de zuivelaars verboden om real time melkprijsnoteringen bekend te maken. Bizar. Boeren moeten bij elkaar te rade of enkele maanden wachten op openheid. Zie daar het belang van openheid. Als je wilt handelen, lees: van zuivelaar wisselen, ben je gebaat bij duidelijkheid.

Nee, verstoppertje spelen is echt iets voor kinderen en mensen die iets te verbergen hebben. Stop er snel mee.

Niemand is er bij gebaat.

Laatste reacties

  • John*

    benchmarken gaat prima in gesloten kring. dan hebben de cijfers ook veel meer waarde omdat het verhaal eromheen bekend is! als t in de stal minder loopt of juist heel goed heb je dat zo geevalueerd met een collega of erfbetreders..

  • vink

    Over een kul verhaal gesproken. Mijn toeleveranciers staan
    ook niet te springen om hun inkoop en marge met me te delen.

  • melkveehouder .

    Hallo Robert. Ik gooi je de handdoek toe. Publiceer in Boerderij eens wekelijks de technische en financiële resultaten van de aanverwante bedrijven in de agrarische sector zoals de makelaardij, accountancy, adviesbureaus, veehandelaren zoals van Drie, mechanisatiebedrijven etc. etc. En als je dat niet geregeld krijgt, dan stop met dit onzinnig commentaar en bevuilen van het eigen nest!

  • senna001

    Robert,
    Dit is niet de eerste keer dat je in mijn ogen de bal flink mist. De veehouder lijkt iemand geworden als ooit in een arena, iedereen zat erop te kijken met duizenden tegelijk te schreeuwen wat volgens hen het beste is. Ik kan je verhaal volgen tot het punt je zegt als iemand echt cijfers wil hij die zal vinden. Dat wij onze zaken op orde moeten hebben, Tot daar. Dit is heel iets anders dan het haarfijn publiceren van gerealiseerde kengetallen, en zo reacties uitlokken. Publiceren, dat is natuurlijk wel interessant als journalist. Tot de dag dat hier jou nettoloon niet staat heb jij het flink fout. Ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat iedereen voor en achter die boer enorm gebaat is bij precieze, betrouwbare en openbare cijfers en kengetallen. Dit om er de positie van die boer alleen maar uit te hollen. Ik ga nu gissen maar graag uw nettoloon, gewerkte uren,... Kan ik samen met iedereen die het wil evolueren, analiseren, .... Waar er nog verbeterpunten liggen, lees hoe kunnen we jou meer laten doen voor hetzelfde geld, en er vervolgens een zeer interessant artikel over schrijven.

  • gvleemingh1

    Veel auteurs meten de waarde van hun Blogs af aan het AANTAL reacties dat er op komt. Eigenlijk fout dus om te reageren . De verleiding is echter te groot . De kostprijs van BOERDERIJ stijgt ieder jaar , voor mij ontwikkelt de toegevoegde van BOERDERIJ in tegengestelde richting. Dus graag even de mist rondom de kostprijs van BOERDERIJ oplossen anders wordt het BOERDERIJ -abonnement laag hangend fruit.

  • Piet Piraat

    Hé Robbert, wij vroegen ons al lang af wanneer de salarissen van jullie worden gepubliceerd in de Boerderij. En ook vinden wij het interessant of jullie roddelblaadje winst maakt.


    Snap je hem?

  • Bennie Stevelink

    De prijs van producten is afhankelijk van vraag en aanbod en niet van de kostprijs van de boer. Het publiceren van de kostprijs heeft dan ook geen enkele invloed.
    Daarnaast geven gepubliceerde cijfers geen informatie over het inkomen van de individuele boer. De privacy wordt dus niet aangetast.
    Het enigste wat overblijft is het selectief gebruik van cijfers door actiegroepen. Dat geeft veel emotie bij boeren wat zich vervolgens richt tegen degene die de cijfers gepubliceerd heeft. Deze negatieve emotie van de boer willen ze voorkomen.
    In feite gaat het bij Agrovision en de accountantsbureau's dus om marketing in de richting van de boer van het eigen informatieproduct.

  • leftturn

    Opinie en boerderij, het blijft een lastig verhaal.
    Ik zou adviseren te stoppen met publicatie. Meeste meningen vooral geschikt binnen huiselijke kring.
    Maar ja, dat is dan ook mijn mening maar.

  • gvleemingh1

    Stevelink gelooft in sinterklaas en de ideale wereld.

  • DJ-D

    Ja wiens probleem wil men oplossen.... Normaalgesproken weet een ondernemer zelf ook wel dat je bedrijf zich moet ontwikkelen in alle facetten. Er zijn altijd verbeterpunten. Degene met veel familie (lees goedkope arbeid) doet het veelal beter omdat een bedrijf runnen met dieren en afhankelijk van weersinvloeden heel arbeidsintensief is.

  • alco1

    Ik denk dat Robert geen enkele moeite heeft zijn netto loon te zeggen.
    Ook cijfers uit ons boerenbedijf moeten gewoon gepubliceerd kunnen worden.
    Het ergste is echter dat er groepen zijn die alleen het negatieve zien en al het positieve laat liggen.
    Dat is het punt waar men chagerijnig van wordt en daarom maar besluit om geen "voer" meer te geven.

  • Bennie Stevelink

    @gvleemingh1, kun je onderbouwen waarom jij denkt dat ik in Sinterklaas zou geloven?

  • Bennie Stevelink

    @alco, qua privacy is er natuurlijk een groot verschil tussen gegeven van een sector of van een individueel persoon.

  • A de v

    Bennie, dat zie je toch verkeerd. Door cijfers die geplubiceerd worden als sector, wordt je als individuele boer toch afgerekend, kijk naar de discussie over biggensterfte. Deze discussie daalt ook op je neer al doe je het nog zo goed. Een beetje meer mist rond de technische en financiele resultaten kan geen kwaad i.p.v alles tot achter de komma inzichtelijk te maken.

  • Bennie Stevelink

    Als de cijfers positief zijn, zoals met antibioticagebruik, hebben boeren geen bezwaar tegen publiceren. Dan zijn ze er juist blij mee en dragen het zoveel mogelijk uit.
    Het bezwaar van boeren tegen publiceren is dus net zo selectief als het gebruik door actiegroepen.

  • A de v

    Bennie, kijk dat is nu marketing, je positief verkopen. Iets wat de landbouwsector nog wel eens vergeet .

  • Piet Piraat

    Ha ha, Robert, ik moet toegeven. Je bent zelf wel open met je salaris (naar aanleiding van je mail)

    Doorgaans houden mensen ineens hun mond als je zo'n reaktie geeft. Maar ik moet deze keer toegeven, dat je dit al eens hebt geschreven.

  • fietskip

    Als men zo graag cijfers publiceert, waarom dan niet ook alle cijfers van alle mensen en alle bedrijven(ook multinationals). maar daar willen sommige niet over praten. Dat is is ook selectief. Als je nog gelooft dat een prijs nog door vraag en aanbod bepaalt word klopt dit niet helemaal. de prijs word ook door andere factoren bepaalt. onder andere speculatie, of men rijdt gewoon wat verder Europa in, of men importeert dan meer om weer een overschot te maken, of men zorgt er voor dat de markt ondoorzichtig is. mogelijkheden genoeg om de prijs naar beneden te praten.

  • alco1

    En @Bennie. Een goede vertegenwoordiger mag zijn product aanprijzen.
    Een vertegenwoordiger die anderen afkraakt gooi ik er hier ook uit.

  • Bennie Stevelink

    Niets wat zo slecht is voor het imago dan geheimhouding. Actievoerders moeten het juist hebben van onkunde en argwaan van het publiek tegen de veehouderij. Dit wordt versterkt door geheimhouding. Je kunt veel beter open zijn, ook als het negatief is, en dat goed uitleggen en relativeren. Als je bijvoorbeeld open bent over biggensterfte maar erbij vertelt dat het in de biologische varkenshouderij en bij wilde zwijnen nog hoger is heeft dat weinig gevolgen voor het imago van de varkenshouderij.

    Marketingdeskundigen hebben in de praktijk geleerd dat wanneer je dingen geheim houdt mensen hun fantasie laten werken en een overtuiging vormen die vele malen erger is dan de werkelijkheid.

    De geheimhouding staat ook haaks op de openheid die men in de veehouderij nastreeft door zichtstallen, weidegangdagen en Campina open boerderij dagen.

    Toch denken veel boeren dat geheimhouding in hun belang is. Voor mij een aanwijzing hoe noodzakelijk het is om in het landbouwonderwijs een aantal lesuren per week in te ruimen voor marketing en consumenten psychologie. Ook al omdat marketing tegenwoordig steeds meer begint op de boerderij.

  • Johnny Hogenkamp

    Opbrengstprijzen volgen in de (vrije) landbouw altijd de kostprijs van de top 10% bedrijven met de laagste kostprijs. Wat dat betreft prima dat al langere tijd geen economische cijfers meer gepubliceerd worden. Bij de technische cijfers kun je het ook omdraaien, wie heeft er belang bij? Wellicht de periferie, journalisten en dier-/milieu-extremisten meer dan de boer zelf. Vraag er dan maar grof geld voor of publiceer ze gewoon niet. Zoals hier boven al gesteld weten wij van de rest van de voedselketen ook vrij weinig. Weet iemand wat de slachterij aan de handelaar betaald en wat daarmee zijn netto marge is? Op 100 kg. grondstoffenwaarde zet een voerleverancier 5 euro bruto marge, hoeveel netto? Zelfs van de adviseurs krijg je vaak nog geen gespecificeerde rekening op uurtarief. Florerende handel gedijt nou eenmaal bij gebrek aan transparantie, of je dat nou leuk vindt of niet.

  • DJ-D

    Geheimhouding/niet direct zichtbaar is toch niets raars aan? Als ik een auto op internet wil kopen moet je ook vaak de prijs opvragen bij dealer.

  • farmerbn

    Piet Piraat: Salaris vermelden per mail aan jou is niet hetzelfde als in boerderij plaatsen.

  • DJ-D

    En als die anti's wat te zeuren hebben moeten ze direct een weerwoord krijgen. Daar ontbreekt het aan. Aanklagen voor smaad.

  • DJ-D

    Trouwens de grootste selectieve shoppers zijn onze eigen organisaties als NZO Campina en LTO. Neem de zogenaamde methaanuitstoot. Niet gewoon weerleggen dat het flauwekul of gewoon een kringloop is. Nee een groot probleem van maken en weer ingewikkelde oplossingen bedenken. Kassa!

  • nick1983

    " ... anders wordt het BOERDERIJ -abonnement laag hangend fruit"

    Ik heb Boerderij Weekend abonnement al opgezegd. Da ging heel goed, gewoon ff mailtje gestuurd met abonnee nr erin. Nog geen moment spijt van gehad :)

  • John*

    oh ja ik denk dat ook iedere boer er baat bij heeft om een landelijke zeugenkalender in te zien, of om te weten wat er aan varkens in de stallen ligt. we dragen er wel aan bij met het delen van onze gegevens maar zien de toegevoegde waarde van het delen niet terug..

    zelf denk ik gewoon in kleine haalbare stapjes vooruit vanuit mijn bestaande bedrijfsvoering. en probeer die doelen het jaar daarop te halen. Als je kijkt wat bv de beste 10% van je zeugen produceert (afgeleverde biggen) is dat een streven om over 5 jaar met het volledige bedrijf te produceren. daar heb ik geen cijfers van anderen bij nodig..

  • gvleemingh1

    Degene van wie deze cijfers zijn beslist wat er mee gebeurt. Daar is geen Bodde voor nodig.

  • agd2

    Melkprijs doc staat trouwens iedere maand openbaar op de website

Laad alle reacties (25)

Of registreer je om te kunnen reageren.