<em>Foto: Jan Willem Schouten</em> RundveeOpinie

Cono en Rouveen kampioenen melkprijs

“We besteden te weinig aandacht aan kleine coöperaties die prima presteren”, zegt Hanna. “Neem Cono en Rouveen. Ook daar dalen de melkprijzen, maar minder dan bij FrieslandCampina.”

Hanna vervolgt: “Over de eerste 3 maanden van dit jaar betaalt Cono gemiddeld boven de 30 cent voor de melk. Dat is 1,5 cent meer dan FrieslandCampina. Rouveen is te vergelijken met Cono.”

Boer krijgt meer voor melk bij kleine coöperatie

Hanna heeft gelijk. FrieslandCampina is marktleider en betaalt een goede melkprijs uit. Maar de boeren die leveren aan de kleine coöperaties Cono en Rouveen, krijgen meer voor hun melk. Daar zou FrieslandCampina zich op moeten richten. Het is toch eigenlijk van de gekke dat ze met al hun belangen in het buitenland moeten buigen voor hun kleine broers,  en niet één jaar, maar elk jaar weer. De boeren treffen het daar in Noord-Holland en Overijssel.

‘Welvaart is zo vanzelfsprekend, dat je het gewoon accepteert als een gegeven’

“Het is net als met vluchtelingen”, verzucht Hanna filosofisch.”Als je in een ver en arm land wordt geboren, krijg je een armoedig bestaan. Ben je in Nederland geboren, dan word je in de watten gelegd. Maar welvaart is zo vanzelfsprekend, dat je het gewoon accepteert als een gegeven. Kinderen kunnen er niets aan doen waar hun wieg heeft gestaan. En boeren ook niet.”

Hoe komt het dat beide coöperaties al jaren prima presteren?

Ik ga er niet verder op in. Mij interesseert de vraag hoe het kan dat beide coöperaties het zo goed doen. En dat elk jaar weer. Het zijn ook nog kaascoöperaties. Net als DOC, die steeds pakweg een cent of 4 minder uitbetaalt.

Ze investeren ook nog fors in de toekomst. Ondanks dat komen ze elk jaar met de beste melkprijzen uit de bus. Dat valt vooral op nu het slecht gaat in de melkveehouderij. Dan is elke cent meer voor een kilo melk van groot belang voor de boer.

Visie, durf en gericht op nichemarkt

“Heel eenvoudig”, zegt Hans. “Ze hebben zich met speciale producten op een nichemarkt gericht. Bovendien hebben ze visie en durf. Rouveen heeft een tweeprijzensysteem voor melk en Cono zag al lang aankomen dat weidemelk belangrijk wordt. Van de Cono-koeien loopt 90% in wei. Dat betaalt zich kennelijk uit.”

“Directeuren en besturen met visie”, sluit Hanna af.

Lees ook deze blog van Vergaderboer: ‘Annie Schreijer klaagt, Jan Huitema innoveert’

Een overzicht van alle melkprijzen vind je op boerderij.nl/markt.

Beheer
WP Admin