Redactieblog

2786 x bekeken 8 reacties

Cono en Rouveen kampioenen melkprijs

"We besteden te weinig aandacht aan kleine coöperaties die prima presteren", zegt Hanna. "Neem Cono en Rouveen. Ook daar dalen de melkprijzen, maar minder dan bij FrieslandCampina."

Hanna vervolgt: "Over de eerste 3 maanden van dit jaar betaalt Cono gemiddeld boven de 30 cent voor de melk. Dat is 1,5 cent meer dan FrieslandCampina. Rouveen is te vergelijken met Cono."

Boer krijgt meer voor melk bij kleine coöperatie

Hanna heeft gelijk. FrieslandCampina is marktleider en betaalt een goede melkprijs uit. Maar de boeren die leveren aan de kleine coöperaties Cono en Rouveen, krijgen meer voor hun melk. Daar zou FrieslandCampina zich op moeten richten. Het is toch eigenlijk van de gekke dat ze met al hun belangen in het buitenland moeten buigen voor hun kleine broers,  en niet één jaar, maar elk jaar weer. De boeren treffen het daar in Noord-Holland en Overijssel.

'Welvaart is zo vanzelfsprekend, dat je het gewoon accepteert als een gegeven'

"Het is net als met vluchtelingen", verzucht Hanna filosofisch."Als je in een ver en arm land wordt geboren, krijg je een armoedig bestaan. Ben je in Nederland geboren, dan word je in de watten gelegd. Maar welvaart is zo vanzelfsprekend, dat je het gewoon accepteert als een gegeven. Kinderen kunnen er niets aan doen waar hun wieg heeft gestaan. En boeren ook niet."

Hoe komt het dat beide coöperaties al jaren prima presteren?

Ik ga er niet verder op in. Mij interesseert de vraag hoe het kan dat beide coöperaties het zo goed doen. En dat elk jaar weer. Het zijn ook nog kaascoöperaties. Net als DOC, die steeds pakweg een cent of 4 minder uitbetaalt.

Ze investeren ook nog fors in de toekomst. Ondanks dat komen ze elk jaar met de beste melkprijzen uit de bus. Dat valt vooral op nu het slecht gaat in de melkveehouderij. Dan is elke cent meer voor een kilo melk van groot belang voor de boer.

Visie, durf en gericht op nichemarkt

"Heel eenvoudig", zegt Hans. "Ze hebben zich met speciale producten op een nichemarkt gericht. Bovendien hebben ze visie en durf. Rouveen heeft een tweeprijzensysteem voor melk en Cono zag al lang aankomen dat weidemelk belangrijk wordt. Van de Cono-koeien loopt 90% in wei. Dat betaalt zich kennelijk uit."
"Directeuren en besturen met visie", sluit Hanna af.

Lees ook deze blog van Vergaderboer: 'Annie Schreijer klaagt, Jan Huitema innoveert'

Laatste reacties

  • Bennie Stevelink

    Hans geeft al aan waarom Cono en Rouveen beter uitbetalen en geeft daarmee ook meteen de beperking aan: ze kunnen maar een beperkt volume op dit prijsniveau wegzetten. Er zit ook vrijwel geen groei in, vandaar een twee prijzensysteem.

  • alco1

    Juist Bennie. Een kleine niche markt,waar net als bij geitenmelk of biologisch de vraag groter is als het aanbod.

  • agratax.1

    @alco1. Als de vraag groter is dan het aanbod, kan er nog groei in de productie zitten. Misschien moeten we als bulk producenten toegeven dat productie beperking en niche markt een beter verdien model zijn, dan produceren tegen de klippen op. Je eigen markt verpesten kan nooit goed uitpakken.

  • alco1

    @agratax. Een kanaal kun je droog leggen, maar nimmer de zee.

  • veldzicht

    Cono en Rouveen hebben nu net de krenten uit de pap, voor de grote bulk moet nu eenmaal ook afzet zijn en dat brengt minder op,jammer maar het is niet anders.

  • Bennie Stevelink

    @veldzicht, dat FC met de grote bulk een melkprijs weet te halen die bijna gelijk is aan die Cono en Rouveen met de krenten halen is eigenlijk veel meer bijzonder.

  • veldzicht

    @bennie,helemaal met je eens.maar je zal bij DOC zitten.

  • landboer

    Klinkt wat denigrerend Bennie en Alco, er zit wel degelijk groei in specialiteitenkaas, maar die groei wordt gereguleerd, daarbij FC verdiend de melkprijs echt niet met kaas, dat bedoelde vergaderboer volgens mij te zeggen!

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.