<em>Foto: FrieslandCampina</em> RundveeOpinie

‘Waarom niet babymelkpoederproductie opvoeren?’

Een felicitatie waard, zo’n resultaat van FrieslandCampina. Over 2015 een melkprijs neerzetten van 32,5 cent is vergeleken met veel andere zuivelfabrieken een prestatie.

Wanneer we dit zouden kunnen herhalen in 2016, dan zouden er velen voor tekenen. Joosten is gematigd positief, denkt dat FC dit jaar ook weer zal scoren, maar geeft tevens een waarschuwing af in die zin dat China, behalve babymelkpoeder, weinig importeert, omdat ze “vol” zitten. Pakistan: daar wordt geïnvesteerd, zal wel een grondige marktanalyse aan vooraf zijn gegaan. Maar ja, die analyses, ze moeten wel, zonder is nog slechter, maar uit die analyse moet een marktstrategie ontwikkeld worden passend in een scenario. En in die zaken, strategie en scenario, zitten de aannames. Dat noemt men marketing.

Babymelk blijft schaars

Wat mij verbaast is dat babymelkpoeder al vijf jaar lang een schaars product is. Daar heeft FC ook ongetwijfeld weet van, zij heeft de productie aardig opgeschroefd. Van de 140.000 ton die FC hiervan maakt, gaat ongeveer 70.000 naar China. Nu is men in China helemaal idolaat van onze melkveehouderij, die staat voor goed, gezond en betrouwbaar en daarom het beste uit Nederland voor Chinese jonge kinderen. Dat unieke van Nederland kan meer benut worden door de productie verder op te voeren. Vier jaar terug is men begonnen te bouwen aan verwerking, waarom niet meer in babymelkpoederproductie? Misvatting marketing: 10 jaar lang blijvend schaars?

FrieslandCampina kaasregisseur

Ook aan behoud en groei van de kaasconsumptie in Nederland gaat FC werken. Huismerk Campina wordt daarvoor benut met een nieuwe verkoopformule, waarbij de kaas uit “weidemelk” wordt gemaakt. Het Chinese gevoel wordt zo bij Nederlandse jongeren aangereikt. Prima allemaal, imagogestuurd,  maar wat ik dan niet begrijp is dat je zo’n product 10% onder de prijs gaat verkopen terwijl het zo goed is en zoveel kwaliteit heeft. FC is kaasregisseur, dat wil ze even doen laten gelden. Duurzamer zou zijn 10% hoger. Ook nog gemakkelijker voor Joostens commentaar op de resultaten over 2016.


Nieuwsbrief zuivelmarkt

Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van noteringen en marktontwikkelingen binnen de zuivelmarkt.

  • Datumnotatie:MM slash DD slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Beheer
WP Admin