Redactieblog

3502 x bekeken 5 reacties

FrieslandCampina presteert goed voor leden

"Fijn dat we bij FrieslandCampina zijn", knikte Hanna vorige week tevreden toen ze de jaarcijfers las. Zelfs Hans was complimenteus: "Ze geven toch maar een mooie plus op de melkprijs."

En dat terwijl Hans eerder bij A-ware aanklopte, maar geweigerd werd omdat we te ver van de fabriek in Friesland woonden. Hij mag de mager uitbetalende directie van A-Ware wel een bloemetje sturen vanwege die weigering.

Maar alle gekheid op een stokje, FrieslandCampina doet het goed. Een grote coöperatie, waar je graag bij wilt horen. Vooral om de goede prestatieprijs, die via de winst deels terugvloeit naar de leden.

'Een grote coöperatie als FrieslandCampina, daar wil je als boer bij horen'

"Het geeft je weer een coöperatief gevoel", zegt Hanna. "Dat is bij een grote coöperatie moeilijk. Ik heb als lid niet het idee dat ik mede-ondernemer ben. Dat komt door de getrapte besluitvorming via de ledenraad. Bij een kleine coöperatie voel je je veel meer direct betrokken."

3,53 cent per liter melk is echt de moeite waard

"De doelstelling was toch altijd het gezamenlijk behartigen van de belangen van de onmachtige individuele leden?" reageert Hans. Welnu, dat doet FrieslandCampina. Dan kun je als lid niet verwachten dat je meebeslist over allerhande dingen. Wat telt is het resultaat en dat is al een aantal jaren prima. Vooral in tijden met een lage melkprijs waardeer je de plus via prestatietoeslag en ledenobligaties extra. En 3,53 cent per liter melk is echt de moeite waard."

Coöperatie is zakelijk verlengstuk van bedrijf

Mee eens. De waarde van de coöperaties ligt in de prestaties die ze leveren. Het is gewoon een zakelijk verlengstuk van het boerenbedrijf. Daarbij moeten we de emoties en gevoelens, die er bij een kleine coöperatie leven, maar vergeten. Dat was vroeger zo.

"Een opvallend verloop in de geschiedenis van de coöperaties", denkt Hanna hardop. "Ze werden opgericht om de boeren een sterkere positie met een betere prijs in de markt te verschaffen. Daarna kwam de periode dat men de kleine coöperaties koesterde en dat het bijna een geloof werd. Dat kostte de boeren veel geld, zoals DOC aantoont. Nu is alles weer puur zakelijk en tellen de resultaten. En zo hoort het."

Laatste reacties

  • ........

    hanna is voor het gemak cono en rouwveen vergeten?

  • Bennie Stevelink

    @........., Cono en Rouveen presteren prima op de Nederlandse markt. Echter, 70% van de Nederlandse melk moet buiten Nederland worden afgezet. Daar dragen Cono en Rouveen maar weinig aan bij. Het bijzondere aan FC is dat zij met grootschalige afzet buiten Nederland en zelfs buiten Europa dezelfde melkprijs weten te halen als Cono en Rouveen met een klein exclusief merkje.

  • alco1

    Laten we hopen dat de babymelkpoeder een blijvertje is.

  • ........

    duss.. de Beemsterkaas blijft allemaal in nederland?

  • alco1

    Hoeft niet @stippellijn. Wel in een selecte groep.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.