Data boerenbedrijf leveren geld op - Foto: Jan Willem Schouten RundveeOpinie

‘Data boerenbedrijf leveren geld op’

Verzamelen van data neemt een steeds grotere vlucht. De melkveehouder vaart er wel bij.

“Dataverzameling en -analyse worden steeds meer een essentieel onderdeel van het boerenbedrijf. Alleen boeren die data-analyse doen, zullen overleven.” Dat zei ForFarmers-topman Yoram Knoop afgelopen week tijdens een persconferentie op Eurotier in Hannover. Hij had nog geen hal van binnen gezien, maar sloeg de spijker wel op de kop. Dé trend op Eurotier was namelijk de inzet op het verzamelen, bundelen en analyseren van data.

Sensoren die van alles meten aan de koe, haar omgeving en de melk worden al langer toegepast om de gezondheid van het dier te monitoren. Het belangrijkst daarbij is een juiste attendering. Na vier keer ‘vals alarm’ verslapt de drang om te reageren op een volgende melding. Daarom blijven de systemen veelal nog beperkt tot één functie: vruchtbaarheid, constatering afwijkende melk enzovoort.

‘Goede rekenregels ontwikkelen, die ziekte opmerken voordat schade ontstaat’

De kunst is het ontwikkelen van goede rekenregels, zodat ziekte wordt opgemerkt voor schade ontstaat. Iets minder vreten, iets minder bewegen en herkauwen en iets afwijkende gehalten in de melk zijn op zich geen reden tot verontrusting. Maar in combinatie wijst dit alles wel op slepende melkziekte. Zodra de signalering ‘controleer koe X op slepende melkziekte en geef haar propyleenglycol’ elke keer een treffer oplevert, is er pas toegevoegde waarde. “

Kosten sensoren blijven dalen

Naast bewaking van diergezondheid worden de volgende stappen voorzichtig gezet: continu de mestkwaliteit bepalen bij aanwending, voerkwaliteit bepalen tijdens het hakselen of uitkuilen. De daarvoor benodigde sensoren worden almaar betrouwbaarder en kleiner en de kosten ervan dalen zo ongeveer met de week.

‘Niet alleen zaken opmerken binnen het eigen bedrijf, maar real time vergelijken met wat in een regio of op vergelijkbare bedrijven gebeurt’

Hierna zal grootschalige datakoppeling opkomen. Niet alleen zaken opmerken binnen het eigen bedrijf, maar real time vergelijken met wat in een regio of op vergelijkbare bedrijven gebeurt. Dat jouw koeien bij een buitentemperatuur van 30 graden 4 liter minder melk per dag geven zegt pas iets als je weet dat het in de regio gemiddeld 2 liter is. Dan krijg je pas inzicht of er winst te scoren is en leveren data geld op.

Beheer
WP Admin