Commentaar

3321 x bekeken 6 reacties

Wie moet schade door overmacht lijden?

De ijzel die Noord Nederland treft, raakt de veehouderij flink. Agrifirm zette de uitlevering van voer in drie provincies op een lager pitje, FrieslandCampina kan de melk niet ophalen bij zo'n 450 melkveehouders verspreid over Groningen, Friesland en Drenthe.

Deze veehouders moeten, zoals het er nu uitziet met donderdag invallende dooi, eenmalig zo'n 4 tot 5 miljoen kilo melk in de mestkelder laten lopen. Schade: zo'n €1,5 miljoen.

Niemand die twijfelt aan de noodzaak hiertoe. Het is al onverantwoord in die regio de goedgestrooide snelwegen op te gaan. Dan is het op achterafweggetjes helemaal bloedlink.

Bedrijfsrisico

Natuurlijk komt direct de vraag op wie de schade moet lijden. Formeel is dat de veehouder; het weer en de daaruit voortvloeiende schade is een bedrijfsrisico, maar gezien de relatief geringe financiële schade ligt het voor de hand dat het collectief dat draagt. Dat gebeurde eerder ook, toen veehouders bij grootschalige wateroverlast en vervoersverboden melk moesten laten weglopen.

Pro forma doet Piet Boer nog geen toezeggingen hierover, omdat het een bestuursbesluit is, maar niemand die eraan twijfelt dat de coöperatie zich opnieuw coulant zal opstellen.

'Wegvallen melk geen probleem'

Het wegvallen van de melk is ook geen probleem. Integendeel, de laatste liters moeten toch naar de spotmarkt en brengen nu minstens een dubbeltje minder op dan de garantieprijs. Dan is de schade al beperkt tot rond een miljoen euro. Substantieel geld, maar gezien Frieslandcampina's omzet, winst en vermogenspositie peanuts. Er zijn geheid incidentele missers die harder aantikken.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Helemaal mee eens. Vrachtwagens thuis laten en in het weekend weer gewoon uitrijden. Vrachtwagens zijn te duur om ermee in de sloot te rijden.

  • koegrietje

    Graag dan deze regel altijd handhaven

  • agratax(1)

    Dat binnen een co-op dit soort risico's gezamenlijk wordt gedragen, lijkt me een van de beginselen van de co-op. Maar als we praten over "Vervoersverboden" ben ik van mening dat het totale collectief moet betalen, dit gaat immers over de bescherming van de gezondheid van de veestapel door geheel Nederland zo niet Europa.

  • schilder771

    dit is geen overmacht, dit is een teken dat het matriaal veel te zwaar is bij zulke weersomstandigheden zowel voor het veevoervervoer als een RMO, en dat er dan beter met wat lichter matriaal kan worden gereden. een oud RMO chauffeur.

  • boerderijjohn

    Sneeuwkettingen misschien een optie? Niet zo duur als een nieuwe vrachtwagen en een volle wagen melk.

  • g.g

    @schilder771 met een lichtere wagen ga je eerder de sloot in dan met een zware !Je kunt de tijd niet terugdraaien.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.