Commentaar

2739 x bekeken 7 reacties

Wakker Dier benoemt foute kazen

Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig. Die uitdrukking is van toepassing op Beemster en Milner kaas. Zij zijn de 'gelukkige' merken die in de nieuwste actie van Wakker Dier positief genoemd worden als echte weidekazen.

In tegenstelling tot onder meer Leerdammer en Maaslander, dat zijn 'foute kazen', want die gebruiken 'nog steeds stalmelk'.

Wakker Dier heeft zijn werkterrein uitgebreid van kippen en varkens naar de melkveehouderij. Dat was ook wel te verwachten. De groeispurt in de sector roept reactie op, en deze door boeren gehate club ziet het als zijn plicht om werk te maken van de zorgen van een deel van de burgerij.

Weidegang is een complex begrip

Maar wat een ergerniswekkende versmalling van de discussie. Er zit niks meer tussen 'goed' en 'fout'. En dat terwijl juist weidegang een complex begrip is met heel veel grijs gebied. Wanneer is de weidegang genoeg? Vergeet niet dat het ook té lang kan duren. Wie zijn koeien met kerst nog buiten heeft, doet ook iets niet goed. Dus komt weidemelk 's winters ook gewoon uit de stal. Zie dat maar es in het schema 'goed-fout' te krijgen.

Sector zorgt zelf voor regeling

Weidegang is door de zuivelsector zelf geagendeerd als belangrijk onderwerp. Er is op eigen initiatief een regeling voor uitgewerkt, compleet met controles en een vergoedingssysteem. Alleen... de doelen worden niet gehaald. Daar ligt dus wel een opgave. Maar dat moet toch ook zonder deze 'hulp' van Wakker Dier kunnen?

Laatste reacties

  • new kids

    Met fluwelen handschoenen treden we WD tegemoet. Volgens mij niet de goede weg Johan.

  • farmerbn

    Precies gewoon negeren. Alleen je laten lijden door de consument.

  • farmerbn

    Leiden natuurlijk.

  • Mozes

    Nee, @farmerbn, soms is het voor de boer écht lijden door de consument. 

  • Snel


    door overal tegen aan te schoppen denkt de consument ( 95 %) ,oh daar heb je wakker dier ook weer en besteden ze er geen aandacht aan

  • dayo

    na de plofkippen actie werd er alleen maar meer plofkip gegeten, als dat met de kaas ook gebeurt is de melkprijs zo weer €0,40 cent!

  • koestal

    De consument kijkt altijd naar de prijs,zie ik in de schappen die bijna leeg zijn

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.