Redactieblog

5298 x bekeken 10 reacties

Zorg dat u bij bank geen 'probleemgeval' wordt

Wie wil er als ondernemer nou op het matje komen bij de bank? Wie intensief 'begeleid' wordt, weet hoe dat is. Het kunnen stevige gesprekken zijn. Tips om het niet zo ver te laten komen.

De afgelopen weken voerde ik gesprekken met klanten die door de bank 'wat intensiever worden beheerd'. Dit zijn niet de gezelligste gesprekken. Hoewel iedereen die aan tafel zit de intentie heeft het bedrijf vooruit te helpen, blijft het een confronterend gesprek.

Hoe is de strategie onderbouwd?

De planning van de afgelopen jaren wordt hierbij steevast tegen het licht gehouden. Hoe zag het plan eruit toen de huidige strategie vijf jaar geleden werd ingezet? Hoe is dit onderbouwd en uitgewerkt? Bij veel bedrijven ligt er een goed bedrijfsplan en weet de ondernemer heel goed wat hij wil. De meeste plannen zijn op een bepaald onderdeel taakstellend – en dat is maar goed ook. Want hoe zou ik zelf mijn kantoor in Leeuwarden en Buitenpost moeten ontwikkelen als ik de lat niet een beetje hoger leg? Dit zien we bij veel agrarische bedrijven ook terug. Gezonde ambitie noem ik dat!

Hard werken: in de stal, op het land én achter de computer

Om die ambitie waar te maken, moet er wel hard worden gewerkt. Maar wat is bij groter geworden agrarische bedrijven nu precies 'hard werken'? Mijn oma vond dat hard werken toch vooral gebeurde in de stal of op het land. Hard werken in 2015 gaat anders dan hard werken zeventig jaar geleden. Een boer is meer en meer ondernemer. Hij moet zijn bedrijf sturen met managementinformatie. Niet alleen lezen, rekeningen betalen en de papieren opbergen. Nee, hij moet vooral bezig zijn met de planning. Voor de komende maand, het lopende seizoen, voor het komend jaar en later.

Blijft u boven uw rekening-courantlimiet?

Wat betekenen de rekeningen van de afgelopen weken voor úw planning voor de komende maanden? Blijft u boven de rekening-courantlimiet? Blijft u binnen de gebruiksnormen van het mestbeleid? Managen is vooral vooruitkijken en je zo min mogelijk laten verrassen. Wie niet goed managet, komt uiteindelijk in een situatie waarin anderen zich met zijn zaken gaan bemoeien en deze in het slechtste geval overpakken. En dat is wel het laatste wat je wilt als ondernemer.

Zo voorkomt u als bedrijf intensieve begeleiding; adviezen

Hoe u als ondernemer kunt voorkomen dat u 'intensief begeleid' wordt? Adviezen:

  1. Maak tijd voor de administratie en het managen. Heeft u hier geen tijd voor? Code oranje/rood!
  2. Werk uw planning maandelijks bij, voorkom zo verrassingen. Leg de gerealiseerde cijfers naast het oorspronkelijke plan en trek de juiste conclusies.
  3. Betrek vaste gesprekspartners intensief bij uw plan; bank, accountant en voerleverancier. Als u het initiatief neemt voor 'intensieve begeleiding', laat u zien kritisch naar uw ondernemerschap te kijken. Dit geeft de bank meer vertrouwen in u en uw bedrijf.

Ondernemen is vallen en opstaan, maar wie valt moet héél snel opstaan

Sommige ondernemers groeien als vakman geleidelijk in hun ondernemersrol; een natuurlijk proces van vallen en opstaan. In deze tijd, met economische uitdagingen en lage opbrengstprijzen, is er minder ruimte om te vallen. Valt u toch, dan zult u heel snel moeten opstaan. Maar dat bent u als ondernemer toch gewend? Snel schakelen en nieuwe doelen stellen. Zorg er vooral voor dat u zelf aan het roer blijft staan. Ik wens u veel managementplezier toe!

Laatste reacties

  • cornelis 22

    Punt twee ,( werk je cijfers maandelijks bij) is onzinnig bij de grotere bedrijven heeft men al de terreur van de kwartaalcijfers u wilt naar de maandcijfers? 

  • alco1

    Het zijn vooral de externe factoren die problemen veroorzaken.

  • joannes

    Wanneer de retailer en verwerker per dag en per uur plannen en bijsturen zal de producent mee moeten. Voor de kosten zal het niet altijd nodig zijn maar voor de kosten ontwikkeling en de mogelijke efficiënties is het je belangrijkste gereedschap. Meten is weten!

  • Tearpoal

    Wat je nooit bij dit soort 'adviezen'tegenkomt is, scherp onderhandelen.
    Als alle erfbetreders tijdelijk 60% van hun normale tarief bereken zolang de crisis voortduurt, kun je toch een heel eind komen, lijkt me.

  • Mozes

    @Tearpoal, heb jij misschien Griekse ouders? 

  • tikka


    tearpoal, 60% van het normale tarief? Ze moeten dus geld bijbrengen naar het 'probleemgeval'.

  • joannes

    @Tearpoal, een goed voortstel! Óók de crisis verdelen lijkt me een redelijk!. En @Mozes, wanneer er wat te verdienen valt met begeleiding voor de Boer, kan dat alleen wanneer die begeleiding betaalbaar is. Hoe kan een Boer extra verplichtingen nemen met duur betaald advies wanneer hij alléén het risico moet nemen voor de opbrengst? Dat heeft niets met de Griekse methode te maken, die namen geld aan voor ontwikkeling en gingen het uitdelen, die zijn zover afgedwaald met hun sociale bedrijf dat ze het het vertrouwen kwijt zijn! 

  • m.en.mh.miedema

    Het moeten plannen en managen wat hier wordt genoemd is vooral noodzakelijk als gevolg van stompzinnige bureaucratische wet en regelgeving. Het gaat ten koste van het echte ondernemen! En maar niet willen begrijpen waarom Europa (eigenlijk de hele westerse wereld) in een economische crises is geraakt.

  • loef


    Ondernemersschap  met  politieke leest, immers  worden  niet  veel  dingen  door  poltiek  in  de  landbouw  veroorzaakt?!?! Grenzen dicht, vliegtuigje  die crasht...

    Zelfs nu  met  het  vooruitschuiven  van het  vermeende fosfaatplafond,consument  en  politiek wil boeren  maar  de  markt  vraagt  keiharde  ondernemers.

     

  • kremer

    Ik kan me helemaal inleven in dit verhaal, bij mij is het nog erger. De man van de bank zegt keihard 'de directie ziet geen toekomst voor jou'n bedrijf, we kijken het nog 1 jaar aan en als je dan geen betere resultaten haalt (met lagere melkprijs) trekken wij over 2 jaar de stekker eruit'.
    Moet je een voerrekening betalen en vraag je verruiming op je RC krijg je als andwoord 'dat is jou'n probleem' en legt de telefoon neer. Zoeken naar een oplossing vergeet het maar.
    En dat is nou de bank die reclame maakt met 'maked bij Farmers'.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.