Redactieblog

5581 x bekeken 15 reacties

Eigen schuld dat consumptie melk en kaas daalt

Nederlanders moeten meer kaas eten en melk drinken. Dat vindt scheidend topman Cees 't Hart van FrieslandCampina. Hanna is het roerend met hem eens.

"Hij geeft ook aan waar het mis is gegaan", constateert ze. "De dalende lijn van de consumptie is ingezet nadat de collectieve promotie door het Nederlands Zuivelbureau is gestopt. Dat zou geld besparen, maar het gevolg was dalend gebruik van melk en kaas."

Geen wonder. Er komt alleen soms nog wat reclame voor een merkkaas voorbij. Het Zuivelbureau timmerde wel aan de weg met slogans  als 'Melk de witte motor' en 'Kaas uit het vuistje'. Dat verhoogde het totale verbruik dus stevig.

Hanna heeft intussen gegoogled op haar iPad en zegt: "Weet je wie de aanzet heeft gegeven tot het stopzetten van die reclame? Arie Aalbers, de vroegere voorzitter van FrieslandCoberco. Een krantenkop van toen luidt: Zuiveltopman wil af van 'kaas uit het vuistje'. Gesteund door directeur Olijslager heeft hij er voor gezorgd dat het Nederlands Zuivelbureau werd opgeheven en NZO de taken overnam. Die stopte in 2003 met de collectieve reclame. Met als gevolg dat consumenten minder melk en kaas gingen kopen."

FrieslandCampina wil proberen deze fout van het verleden te herstellen. Dus weer promotie om meer melk en kaas te nuttigen. Nu betaald door FrieslandCampina. Daar is Epke Zonderland voor ingehuurd. De overige zuivel in Nederland lift kosteloos mee. Bovendien geeft 't Hart een voorzet om tegengas te geven aan actievoerders, zoals die van de milieugroepen. "Met Zuivel kies je voor de beste balans tussen milieu-footprint en rijkdom aan ingrediënten", zegt hij strijdend. Ik hoop dat zijn opvolger dat strijdbare overneemt.

"De zuivel heeft met het opheffen van Zuivelbureau oude schoenen weggegooid, terwijl ze nog geen nieuwe hadden", concludeert Hanna terecht. "Er moet nu heel wat extra worden geïnvesteerd om het verloren terrein terug te krijgen. Dat hebben Aalbers en Olijslager dus niet goed gedaan". "Mooie kans voor FrieslandCampina", kijk ik naar de toekomst.

Laatste reacties

  • Ferm

    In Frankrijk dezelfde tendens: ook een afname in de consumptie van zuivelproducten. Daar wijten ze het aan het veranderde eetpatroon van jongeren die niet meer de maaltijd standaard afsluiten met een 'potje' yoghurt. Daar mikken ze nu op een andere doelgroep: eiwitrijke zuivelproducten voor ouderen.

  • gjcamps


    Toch beter om op de jeugd je reclame budget te richten dan op de ouderen. De jeugd heeft de toekomst. Het zal Epke Zonderland niet meevallen op te boxen tegen het reclame budget van bv coca cola of lays chips. Bestaat er nog schoolmelk in Nederland?

  • veldzicht

    De boeren hier die margarine op tafel zetten moeten hun mond dicht houden,
    ik moet het eerste pakje van mijn leven nog kopen.

  • trijnie

    Paysanne, waarom moeten ouderen eiwitrijke voeding eten? Teveel eiwit is helemaal niet goed voor volwassenen.

  • trijnie

    veldzicht, misschien moet de reclame voor boter gericht worden op de echtheid van het produkt.
    Er zit niet van allerlei troep in, die wel in de (braad) margarine zit. Wie wil er nu kleurstoffen, conserveermiddelen, toegevoegde vitamine ipv natuurlijke eten? Ik niet...

  • europeandairy

    Misschien is het een idee ipv geld aan reclame uit te geven gewoon een redelijker prijs aan de consument door te rekenen ? Ik weet zeker dat daar wel ruimte voor is. Kaas die voor een kostprijs ( afhankelijk van soort e.d.) voor tussen de €3 - €4/kg geproduceerd kan worden, hoeft echt geen €13,-/kg ( en hoger !) te kosten als het in plakjes gesneden bij AH ligt.

  • agro1


    elke stap verdubbelt de prijs: productie: € 3.--, handel: € 6.--, detailhandel: € 12.--, niks nieuws. minder eten, gezonder leven. minder lichamelijke arbeid: minder calorietjes nodig. bij ouder wordende bevolking hoort een afnemend consumptiepatroon. deze duidelijke en autonome tendenzen versterken elkaar. extrapoleer nog maar een poosje.

  • gjcamps

    Europeandairy, wie gaat er ook naar AH, bij de Lidl hebben ze heerlijke kaas voor 5-6 euro per kg, mooie rechte stukken gouda. Lekkere zachte romige smaak. Dus aan de prijs ligt het niet.

  • Rip

    Het gaat in dit stukje niet over de prijs van kaas ,lijkt me, maar over collectieve reclame .Dat deed het Zuivelbureau. Toen dat werd opgeheven in de algehele fusiekoorts daalde het verbruik van kaas en melk. Dat zijn gewone feiten. Daarom zou ik willen pleiten vor een nieuw soort zuivelbureau,waar alle zuivelondernemingen aan meebetalen. Nu draait de cooperatie er weer voor op. En als DOC naar Duitsland verhuist profiteren die ook mee. De consument valt voor reclame. Dus laat de zuivel daar ook van profiteren.

  • veldzicht

    'Ze'hebben dierlijk vet nu eenmaal in het verdomhoekje gezet en zie daar maar  eens uit te komen. als of al die vruchten sapjes zo goed zijn ,allemaal suiker waar je tanden van uit je mond rotten en je moddervet van wordt.

  • fernanda5

    Ik kom bij diverse boeren over de vloer en ook tussen de middag aan tafel,maar roomboter is helaas niet overal te vinden, sterker nog als je meer als de helft van de  boeren kwijt wilt moet je vergif in de margerine doen. Net over de Duitse grens vind je bij de boeren geen 'plastic'(zo noem ik het thuis altijd)op tafel, alleen maar roomboter.

  • koestal

    Iedereen wil tegenwoordig lekkere toetjes,zelfs in het ziekenhuis krijg je een lekker toetje

  • agro1


    alleen jammer, dat al die 'lekkere' toetjes stijf staan van de chemische troep, oh, pardon, toevoegingen. de industrie biedt voor veel geld kleine potjes chemisch afval aan, beetje gek, dat de consumptie terugloopt. gewoon, niet smeren en fruit toe.

  • m.en.mh.miedema

    Kan best wezen dat Aalbers/Olijslager verantwoordelijk zijn voor het afschaffen van het nederlands zuivelbureau, maar ik had veel meer vertrouwen en sympathie voor hun dan voor het management van RFC vandaag de dag (sorry Piet). Het is veel te veel jubelen en op de borst slaan van we doen het zo goed. Een melkprijs die de laatste jaren goed wordt genoemd en inderdaad ook tot de hoogste van NL behoort maar ten tijde van Aalbers/Olijslager domweg onvoldoende werd genoemd. RFC doet het minder slecht dan de anderen, dat is dus niet hetzelfde als een goede prestatie leveren. Het geeft ze dan ook geen recht om steeds hogere eisen aan de leden leveranciers te stellen (straks ook nog energie verbruik/diesel en een kringloopwijzer die niet deugd) en als gevolg daarvan ook nog de boeren tegen elkaar uitspelen, weiders/niet weiders, groot tegen klein. Een cooperatie onwaardig!!
    Trouwens heeft vergaderboer soms ook een bestuursbaantje bij RFC?
    Een concern met de grootte van RFC moet trouwens uitstekend in staat zijn om reclame te maken voor hun eigen merkartikelen. Dat was ook de insteek toentertijd.
    En ja, boeren die margarine op hun brood smeren ipv boter zouden geen melkveehouder moeten/mogen zijn. 

  • koestal

    allemaal aan de melk en kaas,Cees gaat aan het bier

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.