Foto: Ronald Hissink RundveeOpinie

Voorzichtig met ‘onze’ weidegang

Het logo ‘weidemelk’ komt ook ter beschikking van buitenlandse zuivelbedrijven. Melkveehoudersvakbond NMV heeft terecht kritiek op dit besluit van Stichting Weidegang.

De Nederlandse zuivelsector heeft flink geïnvesteerd in het keurmerk voor weidegang, dat het logo ‘weidemelk’ is. Het is niet in het belang van het draagvlak voor weidegang als Duitse en Deense boeren – concurrenten dus – hierop mee kunnen liften.

Geen oerwoud aan keurmerken

De gedachtegang van de stichting is op zich wel te volgen. Retailers en buitenlandse partijen gaan zelf eigen keurmerkjes opzetten als ze zich niet kunnen vinden in of mee mogen doen aan het toonaangevende, gevestigde keurmerk. Dat moet je niet willen, want niemand is gebaat bij een oerwoud aan keurmerken: consument noch producent noch dier.

Weidemelk zeer gewaardeerd product

Maar dat is slechts één kant van het verhaal. Het (relatieve) succes van de weidemelk is te danken aan een succesvolle bundeling van op zich tegenstrijdige belangen: dierwelzijn en landschap aan de ene en economie aan de andere kant. Weidemelk is dankzij inspanningen van mensen en investeringen van de sector een gewaardeerd product. Het is zo gewild dat supermarkten er niet zonder kunnen binnen en in toenemende mate buiten Nederland.

Logo weidemelk niet weggeven aan buitenlandse concurrenten

Dat is geen vanzelfsprekendheid maar een verworvenheid. Het is ook niet het eind, maar het begin van het verhaal. Het is nog steeds erg onzeker of het doel, weidegang handhaven op het niveau van 2012 (80 procent), haalbaar is. Het logo ‘weggeven’ aan concurrenten zal niet helpen, want het werkt demotiverend voor de Nederlandse melkveehouders.

Beheer
WP Admin