Boerenblog

2651 x bekeken 6 reacties

Gerommel met de regels

Of het nu corruptie, dieselgate of fokwaarden betreft, overal wordt gemarchandeerd met de regels.

Poetin behoort tot de potentiële klantenkring voor de nieuwe sportwagen van Bugatti. Deze auto zal tussen de €3 en €4 miljoen gaan kosten. Toch legt Volkswagen, ­eigenaar van Bugatti, er dan nog een paar miljoen op toe. Met name het ontwikkelen van de 16 cilinder W-motor heeft meer dan €1 miljard gekost. Iedere VW-koper betaalt dus een beetje mee aan Bugatti’s. Had VW het zinloze sportwagenproject geschrapt, dan had men dus makkelijk wel een milieuvriendelijke auto kunnen ontwikkelen.

Imago

Wij maken ons in de zuivel graag druk over imago. VW laat zien dat dat totaal onbelangrijk is. Vraag en aanbod, dát is economie.
Ondertussen is KI Samen ook gerommel met cijfers op het spoor gekomen. Het stoort zich al jaren aan het feit dat hun grote concurrent CRV indertijd de NRS overnam en dat het sindsdien alle gegevens beheert en de fokwaardes berekent. Daarover stond zelfs een artikel in de Volkskrant. Van buitenaf gezien een onhoudbare situatie. Die computers moeten daar weg in Arnhem en er moet een apart kantoor komen van het GES. Probleem daarbij is dat het GES ook bestuurd zal moeten worden. Daarvoor is een hele groep van belanghebbenden: ki’s en sperma-importeurs. Dit soort clubs wordt in verhouding bestuurd. In de zuivel bijvoorbeeld is FrieslandCampina goed voor 80% van de me; het is dus in feite alleen NZO. En zo is de CRV ook voor 80% GES. Je kunt dus als overige 20% roepen wat je wil, maar alles gebeurt zoals CRV dat wil. Laat die computer dus maar in Arnhem staan en laat alles maar zoals het is. Invloed krijg je heel eenvoudig en dat is een groter deel van de koek nemen. Volgens het krantenartikel lastig omdat CRV het alleenrecht behoudt op de genomics.

Concurrentie

Een partij die ook van plan was CRV van de weg te blazen is Altapon. Maar daar horen we ondertussen bijna niets meer van. Altapon was meteen aan boord met het genomicsverhaal. Alle Pon-dieren worden onderzocht. Dat zou na al die jaren toch toppers opgeleverd moeten hebben. Je kunt echter de markt niet dicteren.

Boeren vragen naar stieren met gezonde klauwen, uiers en voldoende melk met hoog eiwit. CRV kon dat leveren. Diezelfde boeren die volgens de spermaverkopers vaak aan het handje gehouden moeten worden op fokkerijgebied, hebben een veestapel met gemiddeld 8.347 kilo melk met 4,34% vet en 3,55% eiwit. Daar moeten de stieren dan wel overheen vererven.

CRV kan kennelijk niet met zijn prijzen naar beneden dus nu is het prijsschieten voor de concurrentie. Sterk punt van genomics vind ik het grote aanbod van betere jonge stieren. Voorheen zette men meer rommel in en selecteerde dan later. Nu komen de stiertjes meteen op de markt. Ik vond bij KI Samen Geronimo RF. Een Maik uit de volle zus van Stellando. Een brede sterke stier met een hoge inet en goede duurzaamheidscijfers. En nog betaalbaar ook.

Laatste reacties

  • landboer

    Als het imago slecht is ,wordt de vraag dat ook...

  • j.verstraten1

    Klein denkfoutje van Hans. Imago is wel degelijk belangrijk. Ook voor VW. Want waarom koopt je anders een VW en geen Skoda?
    Dat het niet boeit dat de CO2 uitstoot wat hoger is, nee, zolang VW er maar voor opdraait niet.
    Maar als de eigenaar van de auto hiervoor aansprakelijk gesteld zou worden dan kocht niemand meer een VW.

  • HJ O R

    Ges voor 80% CRV geloof ik wel, maar dat CRV nog 80% van de sperma markt in handen heeft daar geloof ik niks van.
    Volgens mij word het hoogtijd voor een onafhankelijke organisatie, langzaam maar zeker wordt dat opgebouwd maar dat gaat niet van vandaag op morgen.
    TIP is hier een goed voorbeeld van, maar slechts het begin.
    Gerommel voor eigen belang zal er overigens altijd blijven.

  • farmerbn

    Alles heeft een voordeel én een nadeel. In andere landen hebben, ze de zaken meer gescheiden en dat is een voordeel. Nadeel in bv frankrijk is dat als je een kruisling bij de zwarte hebt lopen dan krijgt die geen index, je kunt haar niet op exterieur laten punten en ze mag niet in het stamboek. Dat is in Nederland toch allemaal makkerlijker.

  • hansvanbergen

    Ja J Verstraaten VW werkt keihard aan hun imago. De oprichter, hun founding father de heer A Hitler stond bekend om oa het vergassen van 6 miljoen mensen. Het is dan zeer kies om als automobielfabriek vervuilende auto's te produceren die oa longschade aanbrengen bij zeer jonge kinderen en oa in mensen in Bangladesh laat verdrinken door de klimaatschade. Dit terwijl concurent Toyota al 20 jaar electrische auto's maakt. Maar natuurlijk moet de kassa ook rinkelen. temeer omdat VW voor 20% eigendom is van de Duitse staat.

  • hansvanbergen

    Dan kun je natuurlijk divident uitkeren aan je aandeelhouders van hetgeen je bespaard hebt door 0.00 euro te spenderen aan toekomstgerichte schone auto's. VW heeft Audi sportwagens. Ze hebben Porsche. Ze hebben Lamborghini. Maar natuurlijk er is een categorie klanten die ze daarmee niet konden bedienen. De massamoordende corrupte dicatators de drugscriminelen de internetcriminelen. Voor die mensen moet er toch ook een auto komen. Er was al een Bugatti maar gelukkig hebben ze midden in de sjoemelsoftware crisis een nieuw model uitgebracht. Waar ze wederom per auto miljoenen op toeleggen. Mede op kosten dus van de duitse belastingbetaler. 1 grote opgestoken middelvinger naar de consument toe. Maar de vraag naar VW en ook naar Skoda is en blijft onverminderd groot.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.