RundveeOpinie

Kansen weidezuivel door Wakker Dier

“Elk nadeel heeft zijn voordeel”, citeert Hanna Johan Cruyff. De man die vanwege longkanker veel medeleven oproept. Zijn uitspraken zijn doordenkers en bevatten onvermoede waarheden.

“Zijn uitspraak schoot door mijn hoofd toen Wakker Dier kaas die niet uitsluitend is gemaakt van weidemelk publiekelijk afkraakt”, gaat Hanna door. “Leerdammer en Maaslander, van particuliere producenten, zitten in het verdomhoekje. Daarentegen prijst Wakker Dier Milner van FrieslandCampina en Beemsterkaas van Cono aan als echte weidemelkkaas.”

Opsteker

Vernietigend voor de ene, een opsteker voor de ander. Een opsteker die kansen biedt. Boeren vinden Wakker Dier een kwetsende, opruiende organisatie. Burgers denken daar anders over. Die waarderen de actievoerende club. Ze willen bovendien graag koeien in de wei zien. Wakker Dier maakt daar nu op indringende wijze reclame voor.

Consumentenvelden rijp om te oogsten

“Een mooie kans om van te profiteren”, zegt Hanna knikkend. “Een niche in de markt die veel groter kan worden. De zuivel moet nu dus rap met meer producten komen met het stempel weidemelk. Dat hoeven niet alleen nieuwe producten te zijn, maar ook bestaande.”

Zo is het. De consumentenvelden zijn rijp om te oogsten. Dat kan. Tenslotte loopt nog 70 procent van de koeien in de wei. Dus kun je veel zuivel het stempel Weidemelk geven.

Cono legt al jaren nadruk op weidemelk

Ik krijg steeds meer bewondering voor Cono. Die heeft deze beweging te zien aankomen. Dat is pas visie. Naast zijn speciale wijze van kaasmaken heeft het bedrijf ook al jaren de nadruk gelegd op weidemelk door die beter te belonen. Ook grote boeren hebben in Noord-Holland de koeien in de wei.

Opstallers kunnen nog wat leren

Daar valt nog wat te leren voor opstallers. Zoals de zeer gewaardeerde collega-columnist Jan van Weperen. Hij denkt nog steeds dat koeien altijd op stal, met een prima huisvesting en verzorging, de consument aanspreekt. Nee dus. Het zou de grote opstallers sieren als ze hun ongelijk durven toegeven.

Meeliften op reclame Wakker Dier

En voor de zuivelindustrie: fijn meeliften op de reclame van het vermaledijde Wakker Dier. Die raakt met zijn weidemelkpromotie de harten van de consument.

Beheer
WP Admin