Redactieblog

2075 x bekeken 9 reacties

Kansen weidezuivel door Wakker Dier

"Elk nadeel heeft zijn voordeel", citeert Hanna Johan Cruyff. De man die vanwege longkanker veel medeleven oproept. Zijn uitspraken zijn doordenkers en bevatten onvermoede waarheden.

"Zijn uitspraak schoot door mijn hoofd toen Wakker Dier kaas die niet uitsluitend is gemaakt van weidemelk publiekelijk afkraakt", gaat Hanna door. "Leerdammer en Maaslander, van particuliere producenten, zitten in het verdomhoekje. Daarentegen prijst Wakker Dier Milner van FrieslandCampina en Beemsterkaas van Cono aan als echte weidemelkkaas."

Opsteker

Vernietigend voor de ene, een opsteker voor de ander. Een opsteker die kansen biedt. Boeren vinden Wakker Dier een kwetsende, opruiende organisatie. Burgers denken daar anders over. Die waarderen de actievoerende club. Ze willen bovendien graag koeien in de wei zien. Wakker Dier maakt daar nu op indringende wijze reclame voor.

Consumentenvelden rijp om te oogsten

"Een mooie kans om van te profiteren", zegt Hanna knikkend. "Een niche in de markt die veel groter kan worden. De zuivel moet nu dus rap met meer producten komen met het stempel weidemelk. Dat hoeven niet alleen nieuwe producten te zijn, maar ook bestaande."

Zo is het. De consumentenvelden zijn rijp om te oogsten. Dat kan. Tenslotte loopt nog 70 procent van de koeien in de wei. Dus kun je veel zuivel het stempel Weidemelk geven.

Cono legt al jaren nadruk op weidemelk

Ik krijg steeds meer bewondering voor Cono. Die heeft deze beweging te zien aankomen. Dat is pas visie. Naast zijn speciale wijze van kaasmaken heeft het bedrijf ook al jaren de nadruk gelegd op weidemelk door die beter te belonen. Ook grote boeren hebben in Noord-Holland de koeien in de wei.

Opstallers kunnen nog wat leren

Daar valt nog wat te leren voor opstallers. Zoals de zeer gewaardeerde collega-columnist Jan van Weperen. Hij denkt nog steeds dat koeien altijd op stal, met een prima huisvesting en verzorging, de consument aanspreekt. Nee dus. Het zou de grote opstallers sieren als ze hun ongelijk durven toegeven.

Meeliften op reclame Wakker Dier

En voor de zuivelindustrie: fijn meeliften op de reclame van het vermaledijde Wakker Dier. Die raakt met zijn weidemelkpromotie de harten van de consument.

Laatste reacties

  • u.lolkema1

    Door de oproep van Wakker Dier om geen producten te kopen waar stalmelk in zit, boycotten ze ook de producten die deels uit weidemelk bestaan. Daarmee worden dus de weidemelkboeren gedupeerd. Bijna alle zuivelproducten van Nederlandse bodem bestaan voor het overgrote deel uit weidemelk! Ga je dus niet afzetten tegen producten die niet 100% uit weidemelk bestaan.

  • Farmer4life2

    Een varkenshouder heeft het over het algemeen ook prima voor elkaar. toch kijkt de burger er niet naar om.

  • u.lolkema1

    De consument is mondiger geworden, maar nog steeds op veel punten onwetend. "Koeien horen in de wei. Melken jullie nog niet met een robot, moeten jullie in het weekend ook melken?" en meer van dat soort uitspraken. De afstand tussen boer en consument is te groot geworden en daar moeten we als bedrijfstak aan werken. De consument hoort iets van organisaties als Wakker Dier en kopieert die uitspraken. Als wij transparanter zijn, krijgen we ook meer begrip van de consument. Hoe leeft een stalmelk koe? Wanneer mag je het weidemelk noemen? De consument weet het echt niet, maar heeft uiteraard wel een oordeel. Daar moeten we aandacht aan besteden.

  • schoonvelde

    Het jammere is dat we de weidemelk bijna gewoon zonder extra marge weggeven, de Lidl en Aldi zullen toch altijd voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Voor goedkoop geproduceerde melk van goede kwaliteit en binnen de normen van dierwelzijn zal altijd een grote markt blijven. Kijk naar de plofkip, de consumptie van kip neemt alleen maar toe.
    70% van de consument wil gewoon veel voor weinig die kopen maar zeer beperkt op basis van emotie.

    Dan kun je wakker dier veel beter aansporen om biologisch te promoten. Dit maakt de totale melk productie in Nederland kleiner en geeft de bewuste consument een keuze mogelijkheid.

  • alco1

    Vergaderboer denkt ook weer niet verder na wat de volgende stap zal zijn.
    1/12 van het jaar buiten kan toch geen weidemelk heten, zal de volgende stap zijn.
    In Nieuw Zeeland begint Fronterra zich al op deze manier te profileren.
    Daar lopen de koeien immers altijd "buiten".
    Zelfs Sietse van Keimpena van DDB. Die dag en nacht weidt liet weten dat we voorzichtig moeten zijn met ons vastzetten op weidegang.

  • Foxxy

    Vanuit de politiek is ter sprake gekomen, het verplichten van weidegang.

    Weg meerprijs!

    Het zou beter zijn, om het predikaat 'stalmelk' te verplichten op niet weidemelk pakken.

    Maar feitelijk is vrijwel alles hierover onzin. Slechts ons imago wordt bijzonder versterkt door koeien in de wei (t.o.v. Andere vee-sectoren) en dat is natuurlijk ook voor niet weidende bedrijven belangrijk!

  • Rip

    en koeien in de wei krijg je alleen door er fors meer voor te betalen.

  • Marco22

    Wat een naieviteit WkD is erop uit om de totale veehouderij uit Nederland te verdrijven.
    Blinde vink als je dat niet ziet.

  • hansvanbergen

    Precies . Wakker dier zal altijd doorzaniken dat is hun werk. Ook al liggen de koeien in een bubbelbad en gaan ze 3 weken naar Spanje op vakantie dan zullen ze toch spotjes uitzenden dat het schandalig is dat de koeien geen zwembad hebben en nooit eens naar Thailand mogen.
    Dan daarbij staan in alle supermarkten tal van weidemelkprodukten. Alleen zijn die niet duurder dan gewone produkten. Kennelijk komen Hanna en Vergaderboer nooit in een winkel en moet Hans alle boodschappen doen.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.