Boerenblog

15682 x bekeken 10 reacties

Recordkoe

De uitzending van Keuringsdienst van Waarde over kaas, maakte veel reacties los. Zo veel, dat de programmamakers nog een uitzending maakten, ditmaal over hoeveel melk een koe geeft.

Een tijd geleden zond het KRO-programma Keuringsdienst van Waarde een aflevering uit over kaas. Daarin deed een kaasboerin uitspraken over koeien die 90 liter melk per dag gaven, deze dieren werden uitgemolken. Het programma werd naar aanleiding van deze uitspraken overladen met klachten van melkveehouders.

Kilo's melk
Toen ik hoorde dat Keuringsdienst van Waarde naar aanleiding van die klachten een nieuwe uitzending zou wijden aan hoeveel melk een koe in werkelijkheid kan geven,  was ik al bang dat het programma zo gemaakt zou zijn dat veel kijkers toch weer op het verkeerde been gezet zouden worden. Want welke boer melkt er nu een koe die 90 kilo melk per dag geeft, laat staan 120? 120 kilo, oftewel liters waaraan men normaal denkt bij het melken van koeien. Nieuwsgierig geworden heb ik op mijn computer de herhaling bekeken.

Jan 'de embryoman'
Het begin van het programma zag er goed uit, met de romantische boer Jan en zijn Groninger Blaarkoppen. Maar bij het gedeelte waar Jan 'de embryoman' de Vries vertelt dat men koeien aan het 'kweken' is die maar liefst 120 tot 130 liter per dag produceren, dacht ik:  Dát is 'kaasje' voor Wakker Dier. En jawel, in korte tijd stond op hun Facebook-pagina het volgende: "Na de plofkip en superzeug nu de 'recordkoe' die 120 liter melk per dag geeft?  Verder hoefde Wakker Dier geen commentaar te geven, dat snap je wel. De volgers trokken meteen hun conclusies. In hun ogen is elke boer die melkvee heeft een uitbuiter en een dierenmishandelaar. Er tegenin gaan, zoals sommige die hards onder de Facebook-boeren en -boerinnen doen en voor wie ik veel respect heb, heeft eigenlijk geen zin.  Het woord 'boer' is en blijft voor Wakker Dier-volgers een synoniem voor 'dierenbeul'.

Ophitsen
Echt, ik moet steeds vaker denken aan het doelbewust ophitsen van daarvoor gevoelige mensen tegen een bepaalde groep. Dat is iets wat je wel meer ziet in crisistijden, helaas. Je hoeft de geschiedenisboeken er maar op na te slaan.

Laatste reacties

  • farmerbn

    FC kan heel simpel communiceren met hun consumenten en uitleg geven op een pak melk. Maak bv een prijsvraag en laat daarna op de website de uitslag zien met de goede antwoorden op vragen zoals; hoeveel liter melk geeft een gemiddelde koe per dag.

  • pinkeltje

    Moet je een keer gaan kijken bij Fair Oaks in Indiana. Melken 32.000 koeien en hebben een heel ontvangstcentrum/pretpark bij de boerderij met een excursie naar een van de stallen. Consument krijgt daar precies te horen en te zien waar de melk vandaan komt. En allicht kleuren die dat ook niet in hun eigen nadeel, maar dat is gewoon openheid van zaken.
    Zijn ook te vinden op internet dus vanuit je luie stoel kun je ook al een hoop te weten komen.

  • rmw

    De KRO staat garant voor opgehitste sensatie tv. Snap ook niet dat er steeds weer boeren kwispelend klaarstaan om maar op tv te komen. Dit programma was alleen maar bedoelt om hun eigen gelijk te halen met de kaas uitzending. Het was inhoudelijk en qua opbouw gewoon rotzooi tv. Waardeoordeel deze aflevering -/-.

  • agratax2

    @pinkeltje.De benadering van Fair Oaks is hardsrikke goed. Helaas de WD aanhang neemt niet de moeite om informatie op te nemen anders dan hun -eigen geloof-. Hun waarheid, WD is een soort van extremistische geloofssecte en die zijn niet voor rede vatbaar. Hun 'waarheid' mag / moet met alle middelen worden aan de rest worden opgedrongen.

  • joannes

    In de Mode, Media en Marketing wereld is de term ¨Standout¨ gevestigd! Het betekent zoiets als: opvallend, uitzonderlijk, buiten de groep staand! Precies dat is wat de Media in de genoemde documentaires, programmas zoekt! Het argument is kijkers informeren, maar eigenlijk is het de concurrentie voor kijkers, en kijkers trekken! Actueel is de Olifanten jacht! Een van de weinigen wil zijn extravagantie etaleren, en natuurlijk is dit een Documentaire waar over gepraat gaat worden. Precies wat men nodig heeft in de Media om het salaris te verdienen. Het gebeurd zo frequent dat men de informatie serieus gaat nemen. Extremen zijn representatief aan het worden! Vroeger heette dit Volksverlakkerij!

  • landboer

    Als het normaal is kijkt er toch ook niemand!

  • Piet Piraat

    De records die koeien wel echt maken maar minder interessant zijn vallen dan weer in het niet. Jammer.

  • Vibank

    At agratax een heel goed leer moment
    Lulkoek aan de man brengen
    Het gaat er niet om wat recht of krom is
    Wanneer wordt dat toch eens duidelijk

  • koeboertje

    KRO heeft deze uitzending gemaakt omdat er veel commentaar is gegeven op de uitzending over kaas, m.a.w. als we nu weer massaal reageren naar de KRO en aangeven dat ze nu de realiteit ook eens laten zien !

  • Gerwin de Greef

    Ik vond de uitzending niet geheel negatief gemaakt. De boeren mochten heel goed hun verhaal vertellen over de normale/gemiddelde koe. En ja natuurlijk willen zij de superkoe ook vinden met die enorme productie!
    En zoals die boeren aangaven houden ze het niet lang vol die koeien.

    Denk voor de niet wakker dier gevoelige consument was het een mooie inkijk in de professionele melkveehouderij. Want probeert niet iedere melkveehouderij een zo hoog mogelijk rendement uit de koeien te halen? (let wel rendement is wat anders dan uitmelken...)

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.