Redactieblog

1468 x bekeken 12 reacties

Garantieprijs terug als baken in markt

Met de nieuwe garantieprijs voor juli lijkt de maandelijkse publicatie van FrieslandCampina weer het baken in de markt te zijn dat het pretendeert te zijn. Over die status ontstond vorige maand behoorlijk wat discussie, omdat de garantieprijs toen zo'n rare beweging maakte.

Het gaf aanleiding tot allerlei speculaties: zag FrieslandCampina een herstel in de markt dat de rest niet had opgemerkt, of wilde het zuivelconcern de concurrentie een poets bakken door een verwarrend signaal af te geven? Het was regelrecht voer voor Kremlin-watchers.

De werkelijkheid bleek simpeler dan velen dachten. Bij de afdeling melkvalorisatie was in de voorbije maanden een effect te laag ingeschat. Eigenlijk doodnormaal. Ieder productieseizoen corrigeert FrieslandCampina de garantieprijs wel één of twee keer. Nog nooit eerder echter was de mate van correctie zo groot, wat wel verontrustend was. Ook niet eerder gebeurde het op zo'n ongemakkelijk moment.

Vanzelfsprekend hadden de leden er geen moeite mee, want het bracht extra melkgeld. Binnen het bedrijf werd er behoorlijk anders over gedacht. Het is dat voor de bepaling van de garantieprijs in beton gegoten procedures gelden, anders had het management de correctie graag aan zich voorbij laten gaan. Ook omdat het de prestatietoeslag zeker niet opkrikt.

Laatste reacties

  • Zuperboer

    Wat wil je hier mee suggereren, dat er bij FCDF intern met 'boerengeld' gesjoemeld wordt? Is dit uit betrouwbare bron vernomen of zijn het speculaties van een journalist?

  • xw

    iedereen die commentaar had op de verhoging van vorige maand nu tevreden?

  • daan1908

    Scorebordjournalistiek .

  • joannes

    Wat ik niet begrijp in deze tijd van sensoren, instant information, en algoritmes, dat FC blijkbaar een tussenrekening voor langer dan een maand moet aanhouden om haar prijzen te bepalen. Wanneer dat alléén geldt voor haar leveranciers is dat lastig maar met langdurige contracten te overzien. Anders is het wanneer dit ook geldt voor haar klanten. Dan zou ik me zorgen maken want je kan natuurlijk een averechtse prijsbeweging nooit verklaren tegenover je klanten in deze tijden met instant informatie. De concurrentie zal niet klagen! Bij te hoge prijzen schuiven ze in en bij te lage prijzen schuiven ze het verlies naar FC!

  • koestal

    het was een positieve correctie

  • agratax2

    Zuperboer. Alle melkgeld dat pas na sluiten van de boeken wordt uitgekeerd als nabetaling, betekent goedkoop geld voor de onderneming. Nu is het en blijft het boeren geld, dus kan de co-op de eindafrekening nog met de niet betaalde (bank) rente verhogen. Door echter de voorschotten (garantie prijs) te verhogen 'dwingen' ze de concurrent om ook meer te betalen en daarmee zijn winst te drukken.

  • Zuperboer

    Bedankt agratax1 voor je uitleg, maar.... ik stelde deze vraag n.a.v. de laatste alinea waarin e.e.a. wordt gesuggereerd en met name de interne verdeeldheid hierover is interessant.

  • agratax2

    Zuperboer. In mijn beleving is de laatste zin van het artikel tekenend voor de moderne directeur. Door een hogere inkoop voor de melk, daalt het resultaat en daarmee de 'bonus' aan het eind van het jaar. Of zie ik het verkeerd???

  • wmeulemanjr1

    Wat een gezeur over een hoge melkprijs, zeur liever over de kosten van vooral jongere melkveehouders die de 'tent' hebben overgenomen voor {correcte prijzen}, dan zeur je met lef verslaggever Klaas van der Horst. Management van grote ondernemingen stroop aan de bek smeren kan iedereen, daar hoef je niet al te slim voor te zijn.

  • klaas.van.der.horst1

    Beste Meuleman,

    We discussiëren op Boerderij.nl met respect. Ik ga dus nergens over zeuren of ergens stroop smeren. Ik hoop dat je het bedrijf hebt overgenomen op basis van eigen, gezonde aannames en geen overmoedige financiering.

    met vriendelijke groet
    Klaas van der Horst

  • wmeulemanjr1

    Sorry Klaas dat ik iets wat ruw reageerde op uw artikel. Wel ben ik van mening dat een melkveebedrijf nu en in de toekomst een bepaalde melkprijs nodig heeft om bij de tijd te blijven en rendabel te kunnen zijn en blijven. We zijn als melkveehouders zeker niet in de weer alleen voor de hobby, uiteindelijk moet op de lange termijn gescoord worden, daar doen we het voor.

  • PIETER123

    Handel is overbrugging van tijd en plaats.Stel er waren geen nieuwe spelers op de zuivelmarkt dan was denk ik de procedure voor garantieprijzen niet in beton gegoten maar in een pakje zachte boter.Beetje een soft commentaar.

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.