Redactieblog

1972 x bekeken 9 reacties

De klant is koning?

Het staat echt groot en duidelijk op ons openingstijdenbord. De man die zojuist uit zijn goudkleurige auto is gestapt heeft het bord aandachtig bekeken.

Maar openingstijden gelden niet voor hem. Het is zondag en we zitten een spelletje te doen in de keuken als de deurbel gaat. Ik doe net of ik het niet snap als ik de deur open doe. "Goedemiddag!", zeg ik vriendelijk. "Ik wil kaas kopen" zegt hij nors. "Zoals u zojuist heeft gelezen zijn wij vandaag eigenlijk niet open, maar voor deze keer zal ik u helpen" antwoord ik. Als ik binnendoor loop en de deur van de kaaswinkel openmaak, komt hij samen met zijn vrouw binnen. "Dank u wel" zegt zijn vrouw zacht tegen mij. "Ik kan mijn geld overal kwijt hoor" is daarop zijn reactie. "Wat zegt u nu?" vraag ik verbaasd. "Dat ik mijn geld overal kwijt kan" herhaalt hij luid. Ik moet even schakelen. Dan antwoord ik: "dan denk ik dat u dat maar moet doen, alleen niet hier. Tot ziens." Ik houd de deur voor hem open. De man druipt af, met zijn dikke gouden hondenketting en zijn gouden horloge. Eigenlijk heb ik een beetje medelijden met zijn vrouw. Ze kijkt me verontschuldigend aan en dribbelt een paar meter achter hem naar de auto. Hoe graag ik kaasklanten help op incourante tijden, hangt helemaal af van hoe ze zich gedragen. En dit was geen leuke klant.

Een paar dagen later komt er een oudere heer achterom. Hij is duidelijk blij dat we er zijn en wil een flink stuk extra belegen hebben. "Een tijdje geleden was ik hier ook, maar toen zat het hek dicht!" zegt hij. "Oei" zeg ik, "dat is niet zo fraai, sorry!" "Nee..." zegt hij triomfantelijk, "jullie waren niet open maar ik wilde toch kaas hebben en toen ben ik over het hek geklommen. Maar ik kon niemand vinden". De man is zeker 75 jaar en ik moet erg lachen. "Als het hek dicht zit is er echt niemand!" "Mijn dochter was heel boos op me toen ik haar opbiechtte wat ik had gedaan" vertelt hij verder. "Het is wel een beetje stout" antwoord ik, "maar ik ben toch ook vereerd dat u zoveel moeite doet voor onze kaas". Dat ik deze mijnheer wél help, ook buiten openingstijden, laat zich raden.

Laatste reacties

  • H Zonderland

    Een hele leuke Claudia. Maar waarom niet de commerciele dominee gespeeld en die arro dubbel laten betalen voor een stukkie kaas? Dan had je er i.i.g. schik van.

  • wittewelle1

    Ja dat is een goeie! Doe ik ook regelmatig, maar wil ik liever niet openbaar maken. Deze man echter, was onze kaas echt niet waard ;)

  • H Zonderland

    @ # 2, Dus als ik vertel dat ik in 't weekend bij jullie over het hek geklommen ben ben ik verzekerd van een goed stuk kaas, ook na sluitingstijd?

  • wittewelle1

    Haha H Zonderland: zeker! Collega's zijn altijd welkom, zelfs op zondag en na sluitingstijd.

  • Sjaak

    De klant is koning, mits deze zich koninklijk gedraagt!

    Er zijn echter ook wel collega's, die zich niet altijd koninklijk gedragen...:)

  • polsbroek

    De klant is koning Maar de keizer staat achter de toonbank.

  • joannes

    @Sjaak, en @Polsbroek, zijn jullie doof en blind tegelijk voor het consumenten geweld? Waarom denk je dat de overheid zo´n regelaar is geworden? Omdat er te weinig aanbod was of schaarste? Nee er is ruim voldoende, misschien wel te veel. De Politiek werkt tegenwoordig niet meer aan de welvaart in de zin van voldoende, nee, ze werkt, zo lijkt het, alleen nog maar aan kwaliteit of zoals ze het noemen: Consumenten bescherming! Zelfs de Koning moet zich aanpassen aan de Consumenten regel: Democratie! Zijn lot hangt niet meer af van Gezag, Autoriteit of Historie, maar van dagelijkse Populariteit die wekelijks gemeten wordt. Kortom, Claudia is in die luxe positie dat ze haar regels nog kan stellen in haar eigen winkel, maar een koninginnen positie is het allang niet meer als je wat wil verkopen. De Consument bepaalt! En dat had die overmoedige goudkleurige autobezitter, goed aangevoeld. Hij vergiste zich echter in Claudia met haar Boerderij winkel, en openingstijden.

  • Sjaak

    Maar Joannes...welk punt wil jij nu maken?! Jouw betoog is tegenstrijdig...

    Het gaat hier over het gedrag, wat een consument dient te vertonen om een 'buitensporige' behandeling te krijgen.
    Ook al wordt het lot van de Koning al bepaald bij zijn geboorte ( dus ja, inderdaad autoriteit en historie ), het is vooral zijn gedrag wat ontzag en respect inboezemt...verdienen dus!

    Verder vind ik, dat iedere verkoper zich gedienstig op moet stellen om resultaat te kunnen behalen, maar wel met een bepaalde waardigheid. Dus als de klant koning is en de verkoper dienaar, wil dat nog niet zeggen dat de dienaar zich moet laten behandelen als een hond...
    Dát hoort niet bij koninklijk gedrag!

  • joannes

    Mijn punt @Sjaak, is dat die overmoedige goudkleurige autobezitter niet ver van de huidige consumenten cultuur akteert! Consumenten, of eigenlijk Democratie, rukt op in een moeilijk te stoppen beweging, waar het recht van de koper prevaleert over het recht van de verkoper. Die gezegden van klant is koning en de keizer is de verkoper, de zogenaamde historische gezags verhouding, wordt behoorlijk getest. Zo zelfs dat die autobezitter schaamteloos over Privétijd denkt te kunnen beschikken, omdat hij het geld kan besteden. Nu zal hij meer aktie als behoedzaam gericht zijn geweest, maar het feit dat je zo ´n persoon als verkoper, op zo´n moment, de deur moet wijzen is een duidelijk signaal dat het Consumenten geweld doordramt! Want hoeveel Consumenten of eigenlijk, wie in de Democratie, denkt nog na over de rechten van een producent/verkoper?

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.