Redactieblog

1368 x bekeken

Recordcijfers met bijsmaakje

De een z’n trots is niet de ander z’n succes. Dit knagende gevoel lijkt een beetje te spreken uit het jaarverslag 2013 van de Noordwest-Europese zuivelgigant Arla.

Coöperatieve multinational Arla heeft een recordjaar achter de rug, met een omzet van €9,86 miljard en een nettowinst van bijna €300 miljoen. Daarbij kon aan de leden een prestatieprijs van bijna 41 cent per kilo worden uitbetaald, over een melkplas van 12,7 miljard kilo.

Belangrijkste speler
Ook in het veld heeft Arla een aantal bijzondere prestaties neergezet. Het is de belangrijkste speler geworden op de lastige Duitse zuivelmarkt en heeft daar ook commerciële successen geboekt, de winstgevendheid van de operaties vergroot. In Groot-Brittannië, waar het ook de belangrijkste zuivelspeler is geworden, heeft het ook prijsverhogingen weten af te dwingen, ondanks de enorme machtspositie van de grote Britse supermarkten. In Rusland en China heeft het de resultaten eveneens flink weten te verbeteren. En niet te vergeten: de ingrediëntendivisie draaide top.

Niet helemaal tevreden
Toch is het resultaat op diverse punten net niet zoals het zou moeten wezen, wordt op diverse plaatsen opgemerkt. Te beginnen bij de melkprijs. In een recent interview in Boerderij zei topman Peter Tuborgh wel heel stoer dat het niet de doelstelling van het bedrijf is om de hoogste melkprijs uit te betalen. Echter, dat het over 2013 aan de onderkant bungelt van de zogenoemde 'peer-group' van bedrijven (het groepje bedrijven waaraan Arla zich spiegelt, naar gelijkenis van het garantieprijssysteem van FrieslandCampina), zint de coöperatie toch duidelijk niet.
Ook niet helemaal tevreden is Arla over de behaalde resultaten in China. Het is op zich wel blij met de sterk gestegen afzet en de behaalde winst, mede dankzij de overeenkomsten met het Chinese staatsfonds Cofco en zuivelgigant Mengniu, maar het greep helaas wel net naast het topsegment in de Chinese markt (en concurrent FrieslandCampina niet).

Druk op consumentenmarkt
In Europa had Arla veel last van het feit dat consumenten massaal zijn overgeschakeld op de aanschaf van huismerkzuivel. Dat drukte de resultaten bij Arla's eigen (top)merken. Op de Britse markt moest het bovendien genoegen nemen met tegenvallende resultaten vanwege de sterke concurrentie van andere zuivelbedrijven.  Op met name de Scandinavische markt had het bovendien te maken met druk op de resultaten bij de halfharde kazen.
In Europa zal het FrieslandCampina vorig jaar niet heel veel anders zijn vergaan. Ook dit bedrijf ontsnapte niet aan de druk op de consumentenmarkt. Het zit echter veel minder zwaar in deze markt. Het zit vooral in de winstgevender markten buiten Europa, in de babyvoeding en de ingrediënten. Daardoor behaalt het met minder melk (10,4 of 10,5 miljard kilo) meer omzet en winst, zo zal het laten zien bij de presentatie van de jaarcijfers. Is FrieslandCampina dan op alle terreinen de kampioen van Arla? Nee. Qua geografische spreiding en inbedding in eigen markten ligt Arla ruim voor. Dat is een kans voor toekomstige groei.

Of registreer je om te kunnen reageren.