Redactieblog

4467 x bekeken 24 reacties

Sjoemelen met weidepremie

Dat kan toch niet? Wel een weidepremie, maar de koeien niet in de wei? Ja, het kan wel.

Sommige zuivelfabrieken hebben daar wat op gevonden. Bijvoorbeeld DOC, Leerdammer en Nemelco. Zij geven een premie voor duurzaamheid, die vergelijkbaar is met wat FrieslandCampina en Cono betalen. Wat die duurzaamheid precies inhoudt, is in nevelen gehuld. De koeien hoeven echter niet in de wei.

De zuivelfabrieken sjoemelen dus met de weidepremie. Om de leden en leveranciers tevreden te houden moeten ze die wel uitbetalen. Immers, andere zuivelfabrieken doen het ook.

Ze gaan echter volledig voorbij aan het wezen van de weidepremie. Die is ingesteld om de koeien in de wei te houden. Met als doel het imago van de melkveehouderij, dat nog redelijk goed is, zo te houden of te verbeteren.

Kennelijk interesseert dat DOC, Leerdammer en Nemelco geen moer. Ze voelen geen maatschappelijk verantwoordelijkheid. Van Leerdammer en Nemelco, als particuliere onderneming, kun je dat nog verwachten. DOC zou echter wijzer moeten zijn. Een coöperatie dient het belang van de leden in breder verband te behartigen. En die leden hebben belang bij een goed imago van de boer. Dat levert uiteindelijk betere prijzen op.

Het is te hopen dat de leden de bestuurders van DOC op het matje roepen. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan Cono, ook een kaascoöperatie, met bijna alle koeien in de wei. Die onderscheidt zich met kaas met specifieke eigenschappen. Dat levert een veel betere melkprijs op dan DOC. Dat moeten die leden toch ook willen?

Laatste reacties

  • joopi

    als je niet weet waarover je typt vergaderboer, type dan niks

  • alco1

    En weer moet er een oplossing gevonden worden. Dit komt omdat de FC en LTO niet goed luisterden. Weidemelk is daar geintroduceerd met het gezang, dat het vee het dan veel beter zou hebben. Hiertegen kwam men in opstand omdat weidegang niets te maken had met het welzijn. Imago en het mooie plaatje, daar was iedereen voor om dat te behouden met een premie. Nu vinden echter veel mensen dat het ook heel belangrijk is dat de dieren het ook op 11\12 van het jaar, goed hebben. Ze zijn daar (terecht) over wakker geschud door de vele discussies. Hier springen dus nu andere concerns op in.
    De oplossing is dus alles scheiden. Weidegangpremie onder de voorwaarde die hiervoor gestelt is. Stalwelzijnspremie na beoordeling en Weidemelkpremie plus de welzijnspremie.

  • poldes

    sjoemelen met weide premie en sjoemelen met uitbetaalprijzen voor geleverde melk.
    dit zijn verschijnselen die bij de zuivelverwerkers gebeuren;helaas.
    om dan de schijn te wekken dat zuivel zuiver en veilig is moet de boer de koe maar in het weiland laten lopen.
    in een ver land waar destijds de babyvoeders vervuilt waren; daar waren de melkkoeien en de melkveehouders niet schuldig aan.
    als een handelaar of verwerker/fabriek bewust zijn imago om geldelijk gewin beschadigd;dan is het o zo gemakkelijk om een groep in de maatschappij aan te wijzen die dit voor hen op kunnen schonen.

  • schoenmakers1

    goed gezegd alco, welzijn heeft niks te maken met of de koeien wel of niet in de wei lopen, ik durf zelfs te stellen dat er verschillende boeren zijn die de koeien in de wei jagen omdat het welzijn in de stal bij hen niet goed is, dus zou het terecht zijn dat de weidende koeien een korting kregen omdat het welzijn bij deze boeren niet gewaarborgd is, wat een slecht artikel vergaderboer.

  • abtje

    Vergaderboer, als je niets wil schrijven doe dat dan niet zo, verwijs gewoon naar het andere topic over deze zaak. Staat een stuk frisser dan dit.

  • joannes

    Wat een discussie? Volgens mij komt men melk tekort en gaat men met premies boeren verleiden vooral te blijven! Een goeie ontwikkeling! En wat dat imago betreft! Natuurlijk, voor de leek is een wei de plaats waar de koe thuis is. Maar of de koe dat ook altijd vindt wordt haar niet gevraagd. De supermarkten kunnen die foto op dat pak melk maar beter een beetje nuanceren met in ¨ideale omstandigen en goed verzorgd¨ , ¨soms in de wei en soms schuilend voor het Nederlandse klimaat in de ruime en warme stal¨. Het is meer in lijn met de waarheid en maakt het een stuk eenvoudiger. Imago bouwen zou ook een duurzaamheids prijs moeten opleveren, en dan heeft dat ¨weidemelk imago¨ die zeker niet verdient.

  • abtje

    @Joannes. FC heeft zich misrekend met weidemelk. Ten eerste is het consumenten bedrog en ten tweede heeft het trouwe FC leden weggepest naar A-ware die niet aan dit circus meedoet.

  • Mozes

    Het is juist goed dat boeren weglopen naar A-Ware. De melk van deze boeren hoeft niet meer vanuit DMF geleverd te worden en deelt niet meer mee in de prestatietoeslag waardoor de blijvende boeren meer kunnen beuren.

  • alco1

    @Mozes. Het is een slecht teken dat de boeren weglopen en het is een welkome bijkomstigheid dat de melk toch al via DMF afgezet moest worden.

  • koestal

    De prijs is het bewijs,betaal dan elke boer weidepremie,er ligt in de winter nog weidemelk in de super,hoezo weidemelk ?

  • Zuperboer

    Friesland Campina en Cono hebben MERKEN in de schappen en dat vergt een andere benadering dan Pizzakaasproduktie, dit laatste is namelijk een onzichtbaar produkt (behalve bij Keuringsdienst van Waarde). FC wordt vaak verguisd, maar ik denk dat ze dit spelletje heel goed spelen. Of Vergaderboer het nu hier aankaart of niet FC probeert het zuiver te houden en dat is altijd slim als je moet balanceren op het slappe koord van het consumentenvertrouwen. Trouwens je hoort vanuit het veld dat de eerste dissidenten (weiders minder dan de voorgeschreven uren/dagen) ter verantwoording zijn geroepen door FC, dus het zelfreinigend vermogen treedt in werking. Wie zich geroepen voelt om naar AWARE te vertrekken, daar staat nog steeds een premie van 5 cent op, dus wat let U??

  • Mozes

    Men heeft de fout gemaakt om weidegang 1 op 1 in relatie te brengen met welzijn. De weidepremie moet worden begrepen als een koe-in-landschap-premie en niet als een welzijnspremie. De zichtbaarheid van de koe bepaalt het imago van de melkveehouderij en daarmee de acceptatie door de samenleving. Als de varkenshouders in de jaren tachtig en negentig de guste en dragende zeugen naar buiten hadden gedaan had de varkenshouderij nu nog een redelijk imago gehad. Als men een premie voor welzijn wil geven dan moet deze los staan van de weidepremie.

  • alco1

    Niet alleen FC heeft schuldig gemaakt aan die 1 op 1 relatie. Ook het LTO zong uit volle borst mee. Kijk nog maar eens terug naar die koe op een boot in de grachten van Amsterdam.

  • Mozes

    Een koe op een boot in Amsterdam? Dat was toch met de Campina-dichtbij-actie van vorig jaar. En wat heeft dat met weidegang te maken? Deze actie was toch alleen bedoelt om de consument in contact te laten komen met de boer achter de Campinaproducten.

  • alco1

    Ik weet wat jij bedoelt, dat kan ik me ook nog herinneren. Ik heb echter nog iets anders voor ogen, waarbij gezegd werd dat het LTO ook ging voor weidegang vanwege welzijn.

  • joopi

    weidegang is ook gewoon beter dan een koe in de stal. Beweren dat een koe op roosters beter zijn natuurlijke gedrag kan laten zien dan in een weide is onzin.
    Neemt niet weg dat boeren die hun koeien in de stal houden ook goed voor hun koeien zorgen en vaak hogere levensprodukties halen dan de weiders.

    Zoals gezegd vind ik weidegang beter dan wel leuker voor de koetjes en de consument wil graag koetjes in de wei zien, daar kan geen argument van welke superboer met topprestaties tegen op, hoe wrang ook, of weidegang nou ook een financiele stimulans moet hebben is een discussie op zich

  • abtje

    Er wordt giga bijgebouwd. FC doet dit met boerengeld. Concurentie wordt opgekocht, van boeren geld. Allerlei onzinreclame en leerstoelen. Investeren in buitenlandse avonturen met boerengeld. De direktie onneemt miljoenen aan salarissen, weer van de boeren. En nu jagen ze eerlijke leden weg die tegen de weidepremie zijn omdat dit de consument voorliegen is.
    Als je dat goed vind, prima, ik heb een andere mening over dan wanstaltige bestuur.

  • Ishtar

    Als bedrijven zo makkelijk omgaan met termen als weidegang en/of premie.
    Dan heb ik als burger niet veel vertrouwen in dat als er op een pak weidegang qua koeien staat, dat dat ook echt zo is.
    Ga mij nu aub niet vertellen dat het wel of niet zo is.
    Het punt is dat het uiteindelijk altijd weer op gesjoemel aankomt van bedrijven met creatieve termen, misleiding, en mooie plaatjes op pakken, immers de naïeve consument koopt het toch wel.
    Dat is het punt weer....
    En als een boer dit niet zo erg vindt dat verschil in term weidegang, immers hij krijgt toch zijn geld wel, tja......
    En zo laat je als gehele sector weer zien dat dat diversiteit qua systeem of structuur niet eens serieus wordt behandeld.
    Weide premie is simpel voor een minimaal aantal dagen uren per jaar etc, en dat zou voor elk bedrijf in NL hetzelfde moeten zijn.
    Helder en transparant is dat en blijft dat ook.
    Enige verschil van interpretatie zou ik als sector of boer niet accepteren die verschillende versies van weide premie.
    Als je dit niet rechtzet, dan is het weer vragen n de toekomst om problemen met kritische burgers en kritische organisaties.
    ik zou zeggen, ga aub dit als sector nu eens zelf en gelijk oplossen.
    Helder en transparant.

  • Rip

    Vergaderboer legt de vinger wel op de zere plek. Het blijkt duidelijk dat velen geen kaas gegeten hebben van het belang van een goed imago. Wij kopen toch ook een trekker van een merk met een goed imago? Of een robot? Als de consument de koeien in de wei wil, dan moeten wij als boeren zorgen dat ze in de wei lopen. Aan de zuivel de taak om er dan ook meer geld voor te vangen van de consument.

  • alco1

    @Rip. Velen zien juist wel het belang voor het imago. Maar zij zien ook belang voor het welzijn in dat andere 11/12 deel van het jaar.

  • j.verstraten1

    Ishtar, ik weet niet of je voor de gemiddelde burger door kunt gaan, maar je hebt helemaal gelijk! Wij verkrachten onze eigen sector met dit voortslepende geneuzel. Een duurzaamheidspremie vind ik trouwens prima zolang het maar niet uitwisselbaar is met weidemelk premie. Maar vergaderboer heeft wel gelijk als ie zegt dat DOC de kool en de geit wil sparen door de kop in het zand te steken.

  • trijnie

    Ze moeten zo maar doorgaan met die bedotterij, je kunt erop wachten dat de consument zo de smoor in krijgt dat ie straks helemaal niet meer oplet wat hij,zij koopt.Dan maar naar de aldi mooi goedkoop, Duitse melk is niks mis mee en wie weet ook nog weide melk. Op de nederlandse markt kun je toch schijnbaar niet vertrouwen.

  • poldes

    als weidemelk het imago van de nederlandse melkveehouderij moet redden;
    zoals bij invoering is aangekondigd.
    waarom zet de nederlandse zuivelindustrie (door geldelijke ondersteuning)dan in op mestverwerking?. en mestfabrieken om natuurmest te verwerken tot kunstmest?

  • drientje

    Vergaderboer, ik zou maar een pas op de plaats met je koeien in de wei.
    Als je hier en daar ziet welke wandelende geraamtes in de wei lopen kun deze beter een premie geven voor opstallen. Dit wordt al snel door de burger vertaald
    als dierverwaarlozing.

Laad alle reacties (20)

Of registreer je om te kunnen reageren.