Boerenblog

2642 x bekeken 1 reactie

Passie voor kalfsvlees

Als je opgroeit tussen vee en vlees, kom je er nooit meer los van.

Vlees is van jongs af aan bepalend geweest in het gezin waarin ik ben opgegroeid. Mijn vader was altijd onderweg van de veemarkt in Den Bosch naar de veemarkten in Leeuwarden en Groningen en vertrok halverwege de nacht weer naar Zwolle.  En dan mijn moeder. Die had op haar trouwdag vast niet gedacht dat zij met drie erg aanwezige kinderen op de achterbank tussendoor even kalveren zou afleveren en met zweet in haar handen een grote trailer achteruit zou inparkeren, onder toeziend oog van een argwanende boer. Deze vorm van emancipatie was noodzakelijk, omdat manlief al weer onderweg was voor de volgende aankopen.

Charme
Hoewel het altijd hard werken was, had het toch ook zijn charme. Maar, eerlijk is eerlijk, die charme zag ik even niet meer op het moment dat mijn vader mij oud genoeg achtte om volop mee te draaien in het slachthuis. Kinderen van de baas kennen nu eenmaal nooit vaste productie-uren. Hoe vaak ik niet gehoord heb: ‘Nog een uurtje Maikel, om 20.00 uur zijn we thuis’, om vervolgens om 22.00 uur nog steeds botten te staan zagen.
Vlees en entertainment

Ik ben altijd gek geweest op de handel en het product op zich, hoewel deze branche automatisch betekent dat je veel uren moet maken. Ook ben ik gecharmeerd van entertainment, marketing en communicatie. Kortom, hoe breng ik iets op een leuke manier aan de man? Om die reden liet ik toen ik begin twintig was al eens een website maken voor de Speijers Group, onderverdeeld in Speijers Vlees, Speijers Entertainment en Speijers Catering. Dit was, zacht uitgedrukt, enigszins vooruitstrevend, want op dat moment stond ik nog gewoon uit te benen. Ik had geen idee hoe ik vlees en entertainment met elkaar zou kunnen verbinden. Je kunt je voorstellen dat dit in de vee- en vleeswereld nu niet bepaald de meest logische combinatie is. Het ei was gelegd en het broeden  begon.

Exclusief merk
De Speijers Group is uiteindelijk uitgemond in BKC International bv. Binnen dit bedrijf is mijn passie voor kalfsvlees op revolutionaire wijze vormgegeven. Door BKC uit te bouwen tot een exclusief merk, met de daarbij passende feestelijke bijeenkomsten voor relaties, onze bijzondere aandacht voor productontwikkeling én de gedachte ‘exclusief kalfsvlees vraagt om een exclusieve verpakking’, is mijn jongensdroom, weliswaar in een andere vorm, toch uitgekomen. Sterker nog, met duurzaam denken zetten we weer een beslissende stap voorwaarts.

Eén reactie

  • Vera Wijnveen

    Altijd weer leuk iets te lezen over mensen met passie voor werk en/of bedrijf. En nu we het toch over kalveren hebben... hieronder de blog van een culinaire uitgever die in mei wel met een heel bijzonder boek komt, namelijk KALF. Gedurende een vol jaar is er research gedaan; 40 topchefs (koks) komen ieder met 3 recepten met kalfsvlees. Volgens de uitgever moet de boekenplank verzwaard worden, om plaats te kunnen bieden aan dit luxe, vele kilo's wegende boek.
    http://norbertkoreman.blogspot.nl/2013/01/tipje-van-de-sluier.html

Of registreer je om te kunnen reageren.